Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

Transport and Environment - Measures and POlicies

Tildelt: kr 29,9 mill.

Ved å videreføre og forsterke klimaprofilen i engangsavgiften for personbiler kan en halvere bilenes CO2-utslipp i løpet av 25-30 år. Enda kraftigere utslippskutt er mulig på lengre sikt. Energibruken og klimagassutslippene i byer og tettsteder er i stor grad bestemt av arealbruken. God klimapolitikk er å unngå byspredning ved å styre utviklingen mot fortetting innenfor eksisterende tettstedsgrenser heller enn mot utbygging på nye arealer i utkanten av byene. De funksjonene som tiltrekker seg flest mennesker per arealenhet, skal lokaliseres mest mulig sentralt, og med lav parkeringsdekning. Utbyggingen av kollektivtransporten på det sentrale Østlandet vil kreve store ressurser. Akilleshælen i intercity-områdets kollektivtilbud er den altfor svake avviklingskapasiteten gjennom Oslo sentrum. Det trengs kostbar ny infrastruktur for jernbane, T-bane og til og med for busser. Køprising er et svært effektivt tiltak mot forsinkelser. Det er i det typiske tilfellet samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dersom køprising tas i bruk som overordnet strategi, dvs. som alternativ til vegutvidelser i byer og tettsteder, kan det klimapolitiske potensialet være betydelig. Øremerking av miljøavgifter kan øke aksepten for slike avgifter i befolkningen. Tiltaket kan derfor ha betydning for om myndighetene er i stand til å føre en offensiv klimapolitikk. Nordmenns flyreiser i inn- og utland representerer en enda kraftigere klimapåvirkning enn personbilbruken, og utslippene øker raskt. Det er vanskelig å se for seg andre effektive tiltak enn en massiv overgang til bærekraftig biodrivstoff. På godstransportområdet er de mest lovende tiltakene knyttet til ny og oppgradert baneinfrastruktur. Det dreier seg dels om åpning av en ny og mer effektiv korridor for internasjonale godstransporter gjennom Sverige, dels om å anlegge tilstrekkelig lange krysningsspor på det norske banenettet, og ikke minst om å oppgradere og utvide godsterminalene i Oslo, Bergen og Trondheim.

An effective, large scale decoupling between economic growth and environmental degradadtion must rest on at least three sets of conditions: (i) political commitment, (ii) technological shift, and (iii) behavioural change. Technological improvements are in dispensable, but not in themselves sufficient. Even the most sophisticated technologies will not solve the problem without implementation entailing behavioural change. Zero and low emission technologies will prevail only if individual market players, i e consumers and businesses, are made to prefer them. How can such a behavioural change be brought about in a market economy with consumer sovereignty and democratic political governance? Effective, eco-friendly transport solutions will vary from one soci ety to another. Using the Norwegian society as a case, and developing a catalogue of policy measures as applicable in Norway, TEMPO will provide transferable lessons, strategies, methodologies and subject-matter knowledge with a wide area of interest and use. These learnings will by summed up systematically in a catalogue of policy options, describing the most important measures and policy instruments by their feasibility and (cost-)effectiveness. TEMPO will be organized in five primary research tasks, the sixth being the synthesis and coordination of them all: 1. Quantification of the climate impacts of technological opportunities and structural shifts 2. Travel demand modelling 3. Field experiments and behavioural economics. 4. Decision support tool s for the greening of the freight transport sector. 5. Policy integration and implementation in view of institutional constraints and opportunities 6. Management, synthesis and dissemination

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi