Tilbake til søkeresultatene

U2020-Norsk utdanningsforskning 2009-2018

Budding Science and Literacy A longitudinal study of using inquiry-based science and literacy in comprehensive schooling

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektnummer:

197812

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2010 - 2014

Forskerføtter og leserøtter er et undervisnings- og forskningsprosjekt ved Naturfagsenteret som har fokus på å integrere utforskende læringsaktiviteter (i henhold til hovedområdet Forskerspiren i lærerplanen) og grunnleggende ferdigheter. Prosjektet har o versatt og tilpasset allerede eksisterende læringsressurser fra USA, i tillegg til å utvikle egne ressurser. Dette har blitt fulgt med forskning for å sikre et godt forhold mellom elevers læring, læreres undervisning og godt tilpassede undervisningsressur ser. Målet til forskningsprosjektet er å studere hvordan samspillet mellom utforskende naturfag og lese-, skrive- og muntlige aktiviteter ute og inne, kan forbedre læreres undervisningskompetanse og elevers læringsutbytte i naturfag. Kunnskap fra forsknin gen skal informere utviklingsprosjektet, slik at undervisningsressursene blir best mulig. Man kan si at undervisningsressursene på denne måten vil bli materialiserte forskningsresultater. Med utgangspunkt i forskningsresultatene har prosjektet også utvikl et etterutdanningskurs for lærere på 2.-4. trinn og på 5.-7. trinn. Forskningsprosjektet har hatt repeterende design. Lærere som deltok på kurs skulle gjennomføre minst to undervisningssykluser, slik at man kunne reflektere over og forbedre sin egen unde rvisning på grunnlag av elevenes læring. Vi rekrutterte seks lærere (fire skoler) og deres elever fra andre kurset til å delta i prosjektets klasseromsstudier. Der har vi fulgt undervisningen med videoobservasjoner, og intervjuet lærere og elever. Vi fulg te læreren med et kamera, et kamera fanget inn hele klassen og to elever hadde på hodekamera, slik at vi kunne følge elevens perspektiv tett. Vi har til sammen mer enn 41 timer med video fra barnetrinnet og over 40 timer fra videregående. Analyser av dett e materialet har gitt oss dybdekunnskap om hvordan forholdet mellom utforskende naturfag og tilpassede lese-, skrive- og muntlige aktiviteter fungerer i klasserommet. Analyser Omfattende videoanalyser er foretatt. Vi har analysert materialet i flere om ganger. Første nivå av analyser omhandlet hvilke type aktiviteter vi så, og organiseringen av disse. Det vil si; muntlige, lese, skrive og praktiske aktiviteter og hvorvidt disse var organisert som helklasse, grupper, par og individuelt. Neste nivå av ana lyser har hatt fokus på det utforskende elementet. Der har vi kategorisert undervisningen i henhold til om elevene jobbet med forberedelser, datainnhenting, diskusjon eller kommunikasjon av resultatene, med mer detaljerte underkoder. På basis av disse kod ingene, har hentet vi ut spesielle sekvenser som er interessante å kode mer i dybden i forhold til våre forskningsspørsmål. For eksempel: - Sekvenser hvor det er fokus på underveisvurdering. - Sekvenser hvor elever jobber med spesielle naturvitenskape lige begreper og genre - Sekvenser hvor lærere setter i gang leseaktiviteter - Sekvenser hvor elever arbeider med ulike type tekster - Sekvenser hvor elever diskuterer sine resultater Vi har skrevet fram resultater av disse analysene i ulike artikle r. Publikasjoner Foreløpig er to metode-artikler publisert (én om å koble komplekse data og én om gjenbruk av videodata), og en annen er under utvikling (om bruk av hodekamera). En artikkel om undervisning for begrepsforståelse er sendt inn og aksept ert. Tre andre artikler er sendt inn til vurdering (én oversiktsartikkel, to om undervisning og underveisvurdering). Flere andre artikler er også under utvikling (om lesing i naturfag og elevers bruk av tekst). En bok om utforskning og grunnleggende ferd igheter i naturfag for lærere og lærerstudenter er også under utvikling og er planlagt å foreligge i 2014. To PhD-avhandlinger fra prosjektet er planlagt å bli ferdige i 2014. Formidling Forskningsgruppa har presentert forskningsresultater på flere n asjonale og internasjonale konferanser, bl.a. Naturfagkonferansen, Realfagskonferansen, NARST og ESERA.

This project is a longitudinal intervention and development study that seeks to combine teachers? unique competence from the classroom with the competence of science education scholars (researchers). Teachers, with the guidance of researchers, will develo p and adapt curriculum material in science education that concurrently will be tried out in the science classroom and improved. The material will be based on using inquiry-based science activities indoors and outdoors (forskerspire-aktiviteter) and basic skills (grunnleggende ferdigheter) in particular reading and writing in the service of learning science. Our purpose is to make teaching and learning science more inspiring and meaningful both for handling real life situations and in the perspective of li fe-long learning. In the proposed project we intend to investigate how an early intervention will influence the students? abilities and learning outcomes in science and in literacy during the course of their education. The project also involves to follow up and understand teachers? professional development of their own teaching practice during and after an intervention. We will study a selection of teachers on the professional development course, follow them into their classrooms and see how they interac t with their students over time. This group of teachers and students will be our cohort of informants for the longitudinal study. Our research design is video observations, interviews and logs as process data, and science and reading tests as product dat a.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

U2020-Norsk utdanningsforskning 2009-2018

Finansieringskilder