Tilbake til søkeresultatene

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering

Safety and Environmental Consequences of Unintended Releases from Offshore CO2 Pipelines

Tildelt: kr 12,3 mill.

En samling av Matlab rutiner for Span-Wagner termodynamikken er kodet opp. Dette biblioteket av rutiner er essensiell for forenklede bulk modeller og vil bli brukt i fremtidige prosjekter, inkludert master og PhD. Bobbleplume modellen ved Herriot-Watt Univrsity er videreutviklet SECURE har delfinansiert en stipendiatstilling hvor kandidaten bruker data fra QICS og ECO2 aktiviteter til å forbedre prosessmodeller, spesielt slipphastighet og masseovergang. OLGA og ANSYS har ved POLYTEC blitt brukt til å simulere utslipp fra en lekk rørledning til vannsøylen. Profiler på tvers av den resulterende jeten er produsert, og blitt sammenlignet med generell jet teori. Koplingen mellom OLGA og ANSYS har blit brukt til å studere tidsutvikling ved en lekkasje fra rør. Bobbleplume modellen ved Herriot-Watt University er videreutviklet og SECURE har delfinansiert en stipendiatstilling hvor kandidaten bruker data fra QICS og ECO2 aktiviteter til å forbedre prosessmodeller, spesielt slipphastighet og masseovergang. Et utslippscenario for en total brudd på rørledningen er gjennomført. En pH reduksjon i størrelsesorden 3.5 kan forventes i nærheten til en lekkasje. Området som blir påvirket vil være relativt begrenset og etter at lekkasjen er stanset vil området relativt raskt returnere til normal pH verdier. Innvirkning på økosystemet vil derfor mest sannsynlig være av akutt natur. Så sant en lekkasje ikke skjer i et område eller på et tidspunkt hvor økosystemet er spesielt sårbart, eksempelvis under gyting, er det ikke foventet langvarige konsekvenser av en lekkasje.

Carbon Capture and Storage (CCS) is presently being studied as one of several mitigation options against the increasing burden of anthropogenic release of CO2 on the climate and the upper ocean layers. A CCS chain will consist of three main components; Ca pture, Transport and Storage. The former represent the economic bottleneck, while the latter has the most scientific knowledge gaps and includes the highest uncertainties. The transport component has so far received less attention. The CO2 has to be tran sported from the capture site to a suitable storage location. In Norway such sites will be located offshore, hence the transport will have to take place through marine environment, most likely through an infrastructure of pipelines. CO2 is already being transported in pipelines over large distances, especially in the US. However, these pipelines are onshore and the main HES concern is that CO2 is asphyxiating, and has other toxicological effects that might influence human health, should the concentratio n become too high. In oceanic water a CO2 release may have other impacts on the environment, partially through acidification, and the physical and chemical processes involved are quite different. One of the main uncertainties is how the supercritical CO2 inside the pipeline will react to a sudden pressure drop and possible intrusion of seawater into the pipe. What additional stress will be imposed on the structure and influence on the whole infrastructure? There is a necessity to graduate personnel ca pable of managing and maintaining a CO2 pipeline infrastructure. Educational programs will be defined at the University Colleges in Stord/Haugesund and Bergen and at the University of Bergen.

Budsjettformål:

CLIMIT-Forskning, utvikling og demo av CO2-håndtering