Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

RHYME - Co-creation through tangible interaction and music

Tildelt: kr 10,0 mill.

Partnere i RHYME prosjektet er Senter for Musikk og Helse ved Musikkhøyskolen (NMH), Institutt for Design ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo (AHO) og Institutt for Informatikk (IfI) ved Universitetet i Oslo. Prosjektet startet med en omfattende aksjonsbasert studie av den første prototypen , ORFI, i 2011. Denne dannet et felles fundament i prosjektet; helsefremming gjennom samskaping med fysisk interaksjon («tangible interaction») og musikk. Prototype nummer 2, «WAVE», ble utviklet på basis av innspill fra den første runden med brukertesting. WAVE fokuserte på multimediale muligheter, og ble brukertestet 2012. Analyse av datamaterialet har vært viktig for å forstå behov, og kunne etablere krav for den neste generasjon prototyper. De to første brukerstudiene ble utført i en skolesituasjon. Under våren 2013 ble familiene invitert til å delta og prosjektet ble derved utvidet med nye brukergrupper og nye brukssituasjoner. Data ble samlet inn, analysert og bearbeidet, og benyttet som innspill for utvikling av de neste generasjoner av prototyper, en 3. generasjon mobile og 4. generasjon sosiale medier. I tredje brukertestperioden (2013) testet vi fem mobile fungerende prototyper, som alle benyttet Apples iPod Touch som trådløs datamaskin. Grunnet brukerkrav har vi vært nødt å utvikle 4 ulike mobile plattformer, i tillegg til en som er ledningsbasert. Det har vært særlig viktig å få til mobilitet, dynamisk mikrofon input, presis dynamisk musikkgenerering og utvidede sensormuligheter for å utvide spillemulighetene. Dette fikk vi ikke til på en tilfredsstillende måte på Apples plattform, som er god mht musikkprosessering, hvilket ikke Android er, men problematisk mht tilleggssensorer pga manglende åpenhet. Vi var derfor nødt til å utvikle nok en ny hardwareplattform (4. Gen), for å møte brukerbehovene, som ikke var beregnet og prosjektet ble derfor forsinket. Senere har vi utviklet en 5. plattform etter brukertesting (2014/15) som vi benytter i nye prototyper, sist i samarbeid om «Smart Textile» med Borås Textilhøgskola i 2016. Prosjektet har presentert resultater i en rekke ulike fagsammenhenger og ført til samarbeid, både nasjonalt og internasjonalt. RHYME-prosjektet bidrar således på en unik måte til å bygge bro og utvikle ny kunnskap på tvers av en rekke fagfelt. I 2012 forsvarte Anders-Petter Andersson sin avhandling «Interaktiv Musikkomposition» om musikalske algoritmer i RHYME musikk-tingene. I sin Postdoc jobbet han videre med å ta resultatene fra RHYME-prosjektet over fra barn som målgruppe til personer med demens. På bakgrunn i denne erfaring ble det etablert samarbeid med Sagenehjemmets demensavdeling og Diakonhjemmets høyskole (nå VID) om et felles kurs mellom ergonomiterapiutdannelsen og master i interaksjonsdesign på AHO. Kurset het «Vitaliserende velferdsteknologi» og baserte seg på 5. generasjon teknologiplattform. RHYME startet allerede i 2010 med å bli knyttet til kurs og masterprosjekter ved NMH, AHO og IfI. Innen fagfeltet «Tangible Interaction» har RHYME på AHO gjennomført en rekke kurs. .I 2010 het kurset «E-tekstil», som i 2011 ble utvidet til «E-tekstil og musikalsk interaksjon», begge sammen med Tekstil på KhiO. I det tredje kurset, «Sensorisk og Musikalsk interaksjon» utviklet AHO-studentene flere fungerende prototyper som ble testet våren 2013, hvilket gjorde brukertestperioden mer omfattende og gav rikere resultat enn opprinnelig planlagt. Med «Vitaliserende velferdsteknologi»-kurset i 2015 ble kunnskapen og teknologien fra RHYME bragt ut videre til ergoterapifaget og mot en ny viktig brukergruppe, personer med demens. RHYME bidrar derved også til et kritisk refleksivt syn på utviklingen innen dagens velferdsteknologi der fokuset i stor grad har vært på biomedisinske måleapparater. Ut av dette utkrystalliserer det seg også et mer nyansert syn på dagens utvikling innen «Tingenes Internett»-utvikling med økt fokus på de vitaliserende, sanselige, kulturelle og estetiske sidene ved brukerinteraksjonen. Videre har RHYME bidratt med omfattende undervisning og foredragsvirksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Desember 2014 publiserte prosjektet antologien «Music, Health, Technology and Design», som har blitt en viktig del i formidlings og relasjonsarbeid både nasjonalt og internasjonalt. Den 4. generasjon prototyper «Polly World», består i dag av 1 ledningsbasert og 3 trådløse, mobile interaktive ting og to APPer. Den ene APPen brukes for å komponere musikk distribuert via et grafisk grensesnitt og via et tekst og høynivå twitter-basert grensesnitt. I tillegg består Polly World av ca. 50 ulike «scener» som styrer lys, dynamisk grafikk og musikk som bruker selv velger, og et antall interaktive RFID-taggede ting for å spille med. Etter brukertesting har Polly World blitt del av «Den kulturelle skolesekken», som gjør at primærbrukerne får direkte tilgang til forskningsresultatene og prosjektet får ny innsikt. Se mer informasjon på prosjektets hjemmeside på www.RHYME.no

RHYME-prosjektets mål er å bedre helse og livskvalitet for personer med omfattende funksjonsnedsettninger, gjennom bruk av "samskapende ting". Dette er IKT-baserte ting som er interaktive, mobile og multimodale, og som kommuniserer trådløst og "intelligen t", etter musikalske, narrative og kommunikative prinsipper. Dette er intelligente ting, som motiverer mennesker å spille, samarbeide og samskape, og derigjennom reduserer passivitet og isolasjon og bedrer helse og velvære. Innen prosjektet skal det gjenn omføres 4 empiriske studier og det skal utvikles kunnskap gjennom design av 3 generasjoner av prototyper, i samarbeid med Haug Spesialskole, brukere og omsorgspersoner. Prosjektet er et samarbeid mellom ledende institusjoner innen fagfeltene interaksjonsd esign, industridesign, universell utforming og musikk og helse; Design v Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo (AHO), Informatikk v Universitetet i Oslo og Senter for Musikk og Helse ved Norges Musikkhøgskole. -- The goal of the RHYME project is to improv e health and quality of life for persons with severe disabilities, through use of "co-creative tangibles". These are ICT based, mobile, networked and multimodal things, which communicate following musical, narrative and communicative principles. They are interactive, social, intelligent things that motivate people to play, communicate and co-create, and thereby reduce passivity and isolation, and strengthen health and well-being. In the project we will carry out 4 empirical studies and develop knowledge by design of 3 generations of co-creative tangibles in collaboration with Haug School and Resource Centre, users and families. The project is a collaboration between leading institutions in the fields of Interaction Design, Tangible Interaction, Industri al Design, Universal Design and Music and Health; Design at Oslo School of Architecture and Design (AHO), Informatics at University of Oslo and Centre for Music and Health at Norwegian Academy of Music.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon