Tilbake til søkeresultatene

NORGLOBAL-Norge - Global partner

The Politics of Climate Change Adaptation: An Integrative Approach of Development and Climate Change Interventions in Nepal and Mongolia

Tildelt: kr 4,2 mill.

Det er viktig å forstå politiske dimensjoner av klimatilpasning for å sikre at klimatiltak faktisk reduserer, heller enn å øke, sårbarhet. Prosjektet har undersøkt hvordan utviklingspolitikk- og tiltak påvirker folks kapasitet til å tilpasse seg klimaendringer på en bærekraftig måte. Bærekraftig tilpasning tilsier redusert ulikhet, fattigdom og maktesløshet. Et hovedfunn i prosjektet er at tilpasning handler like mye om hverdagslige beslutninger og enkeltindividers praksis som offentlig politikk og planer. Dette betyr at tilpasning er en prosess som består av daglige beslutninger av aktører på flere plan. Hvordan disse aktørene forholder seg til hverandre bestemmer også hvilke beslutninger og praksiser som er mulige og ønskelige. Dermed er ikke tilpasning en ren teknisk forvaltningsprosess separat fra samfunnsutvikling for øvrig, men derinot en del av uberegnelige beslutningsprosesser. Tilpasning er heller ikke nødvendigvis en utelukkende 'positiv prosess. Noen interesser prioriteres over andre og tilpasning har både positive og negative effekter på forskjellige grupper og over tid. I stedet for å fokusere på ressurstilgang bør tilpasning forstås som interaksjon og makerelasjoner mellom grupper, individer, og offentlig forvaltning. En slik forståelse avslører både potensiale og begrensinger til bærekraftig tilpasning: For det første, den daglige praksis og beslutninger som tilpasning består av kan forsterke maktrelasjoner og ulikheter, men samtidig kan slik praksis også utfordre gjeldende maktstrukturer. Tilpasningsprosessen kan føre til samfunnsmessig transformasjon/omstilling der den 'naturgitte (politisk betingede) orden' havner i utakt med endrede levekårsstrategier og sosiale relasjoner ettersom folk tilpasser seg endrede sosiale og miljømessige forhold. For det andre reproduseres - og utfordres - maktrelasjoner gjennom tre mekanismer: gjennom den bekreftelse eller utfordring av autoritet, kunnskap/forståelse og subjektivitet som finner sted gjennom tilpasningsbeslutninger. En spesiell kunnskap og forståelse av hva som skaper sårbarhet gir autoritet til en bestemt type tilpasning, for eksempel. For det tredje tilegner folk seg ofte en subjektivitet, eller blir gitt en subjektivitet, basert på kjønn, etnisitet, rase, eller levekår som en del av forsøk på å bekrefte eller utfordre autoritet og å legitimisere eller delegitimisere spesielle beslutninger. Slik subjektivitet genererer ulikhet og sårbarhet, slik som i Humla, Nepal. For det fjerde handler tilpasning som politisk prosess ofte om å tilegne seg autoritet og inflytelse heller enn tilgang til materielle goder som sådan. Individers tørkestrategier, for eksempel, reflekterer at folk har mangfoldige mål, inkludert status og makt, i tillegg til å skulle dekke mat- og andre basisbehov. Liknende skapes offentlige tilpasningsprogram av eksisterende maktforhold og kamp om autoritet og innflytelse. For det femte viser det seg at offentlig utviklings- og tilpasningspolitikk ofte forsterker heller enn å redusere ulikhet og sårbarhet. Den dominerende tilpasningsforståelsen reduserer tilpasning til offentlige tiltak og planlegging rettet mot spesifikk klimarisiko. Dermed gis autoritet i klimatilpasning nesten utelukkende til forvaltning og 'eksperter', heller enn mangfoldet av aktører som deltar i å tilpasse seg endringer, inkludert sårbare befolkningsgrupper. Ignorering av maktrelasjoner i tilpasningsprosessen kan føre til tilpasningstiltak- og planer, samt beslutninger hos individer, som i verste fall forsterker marginalisering og umyndiggjør lokalkunnskap. For det sjette kan ikke tilpasning være rettet mot å beskytte eksisterende utviklingsmål- og veier mot klimaeffekter, som ofte har vært tilfelle til nå. Tilpasnings- og klimapolitikk må istedet sette spørsmålstegn ved, og om nødvendig endre, gjeldende utvikling der denne fører til sårbarhet og klimaendringer. For det syvende, for å unngå at tilpasnings- og utviklingstiltak fører til økt sårbarhet må politikkutforming ta eksplisitt tak i hvordan en forståelse av hva som er 'gode' tiltak eller praksiser skapes, og hvem sine interesser slik forståelse og relatert subjektivitet gagner. For det åttende kan en forståelse av politisk dimensjoner av tilpasninger avsløre handlingsrom og mekanismer for samfunnsmessig omstilling (fundamental endringer, heller enn marginal justering, av systemer, strukturer og praksis). Slik kan man komme fram til tiltak myntet på å redusere prosesser som skaper sårbarhet. Våre empiriske funn og konseptuelle rammeverk kan øke forståelse av hvordan praksis og beslutninger på individnivå kan mobilisere omstilling på høyere nivå, spesielt hvordan praktisk, politisk og personlig omstilling henger sammen.

The proposed project represents interdisciplinary social science analysis of the mechanisms by which development policies and interventions influence people's ability to adapt sustainably to climate change. Based on empirical evidence from two cases (farm ers in Nepal and pastoralists in Mongolia), this research will provide a theoretically relevant framework for understanding the synergies between development and climate change. This Noragric-led project runs over 2.5 years and includes funding for a PhD and a postoc position. Climate change as a global phenomenon will increasingly need adaptation measures in order to reduce the negative impacts of such changes and ensure livelihood security and sustainable development. Climate change adaptation and poverty alleviation as two facets of a concerted development strategy. Yet, there is little integration between national adaptation programs of action (NAPAs) aimed at reducing the impacts of climate change, and the national development strategies, especi ally those concerned with poverty reduction. The project addresses this gap, investigating adaptation as a political process of negotiation between different actors and interests in order to help design more robust development initiatives that include cli mate change adaptation. An integrative framework for assessing the impact of climate change adaptation measures on sustainable development (equity and environmental integrity) is developed. The project contributes to strengthening Norwegian research on an d for development in the South by generating new and important knowledge in the field of development science and policy as well as strengthening Norwegian institutional collaboration and capacity in climate and development. Through local cooperation and d issemination in Nepal and Mongolia it will strengthen research capacity in the South. The project aims to contribute to better informed climate change adaptation policies and development interventions.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NORGLOBAL-Norge - Global partner