Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

MAKS: maritimt kontrollsystem for framtiden

Tildelt: kr 0,15 mill.

Skipstekniske systemer blir mer og mer komplekse. Og kontroll og styring av maskiner og teknisk utrustning blir mer og mer problematisk for operatørene etter som systemer med ulike brukergrensesnitt adderes - også innen Green shipping utvikling. Utvikling en på området har vært teknologisk og har i liten grad tatt hensyn til forskning innen human factors. Nye erkjennelser er under utvikling innen forskning på menneskelig sanse- og psyko-motorikk, der bl.a. motoriske predisposisjoner ses som bestemmende fo r bevegelsesatferd. Dette kan ha stor betydning for kontroll av komplekse teknologisystemer, hvor dysfunksjonalitet og perseptuell fremmedgjøring ofte inntrer i teknologistyring med differensierte digitale brukergrensesnitt. I motsetning kan 'tradisjonell e' kontrollorganer, som analoge spaker, hendler og ratt ha gode sansemotoriske reflekser som 'sitter i kroppen' (embodyment). Ny teknologi i sterk utvikling kan vidreutvikles til å integrere digitale brukergrensesnitt med kontrollsystemer som bygger på informasjonsergonomisk interaksjon. Skjermbasert 'Touch- eller Multitiouch-' teknologi, med effektive visuelle designmuligheter, kan direkte påføres kontrollorganer med optisk-mekanisk signaloverføring. Resulterende integrerte kontrollsystemer kan bygges svært enkle, rimelige og fleksible. Og de kan utvikles til å styre hele skip og ulike former for land/skip kontroll og kommunikasjon. Fremtidige bro/maskin- løsninger kan følge av innovasjonene. NB: konseptet er konfidensielt. Forprosjektet har som mål å utvikle en FoI-søknad til MAROFF basert på ovennevnte hypoteser. Et konsortium søkes med utgangspunkt i etablert forskningskompetanse ved Høgskolen i Vestfold og eksiterende nettverk: Kongsberg Maritime AS, Kongsberg Norcontrol IT, Chalmers University o g Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo skal innbys som deltakere.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2