Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

Cooperation to enhance coastal tourism development

Tildelt: kr 3,9 mill.

Fellesnevneren i prosjektet er spørsmålet: hvilken betydning har samarbeid for utvikling av reiseliv knyttet til kysten og sjømatnæringene? Vi studerer fire case for å besvare dette. Case 1: Mat som attraksjon - Rica Nidelven Hotell og matspesialiteter Rica Nidelven Hotell har i mange år vært ledende når det gjelder mat og servering. Fire dimensjoner preger maten og serveringen ved hotellet: Kvalitet på matproduktene, informasjon om produktene, tilrettelagt matmangfold og differensiert service. Produs enter av matspesialiteter er viktige leverandører til konseptet. Vi finner at grunnlaget for suksessen har fem grunnsteiner: 1) eksistensen av et kjøpesterkt marked, 2) direktørens personlige engasjement, 3) en strategi som tydelig vektlegger mat og ansat tes kompetanse, 4) mangfold av spesialiserte matprodusenter i den aktuelle regionen, og 5) en kombinasjon av fleksibilitet og rigiditet i relasjonen mellom hotell og leverandører. Case 2: Hurtigruten og landbaserte opplevelser Hurtigruten tilbyr cruis eopplevelser i Norge og i andre deler av verden, men har som bevisst policy ikke å bli et tradisjonelt cruiseselskap. Som ledd i dette tilbyr Hurtigruten ulike kystopplevelsesprodukter. For dette har Hurtigruten inngått samarbeid med landbaserte reiselivs aktører. Hurtigruten sørger for at kvaliteten på disse opplevelsene oppfyller markedets krav og har et omfattende system for kvalitetssikring. Case-studien viser hvordan samarbeid med en stor aktør gir mindre reiselivsbedrifter forutsigbarhet i kundetilst rømning og kvalitetsheving på produktene. Case 3: XXLofoten - turismebedrift som node i et nettverk Dette case-studiet viser hvordan et relativt lite reiselivsselskap har utviklet høy kvalitet i sine tilbud av kystopplevelser (naturaktivitet, sjømat o g kystkultur) og på relativt kort tid lykkes i å skape et økonomisk fundament. Dette har bedriften i vesentlig grad fått til gjennom å samarbeide med andre aktører i regionen (hotell, andre reiselivssektorer, transportselskaper, andre leverandører av natu rbaserte aktiviteter, kunst- og håndverkssektoren og sjømatbedrifter). Dette caset viser også tydelig betydningen av å ha en sterk bevissthet om markedsnisje som et viktig suksesskriterium i reiselivsutvikling (i denne sammenheng bedrifts- og incentivmark edet). Case 4: Visningsanlegg for havbruk og turistisk betydning I dag er det et 30-talls anlegg med visningskonsesjon i Norge. Formålet med visningskonsesjon er at anlegget skal være åpent for besøkende. Visningsanlegg kan egne seg for turisme, men hvordan er lite studert. Samarbeid med aktører innen turistsektoren kan potensielt ha stor betydning. I case-studien analyserer av utvalgte visningsanlegg på Vestlandet. Hypotesen er at den turistiske betydningen av visningsanlegg varierer og så langt ikk e utgjør noen volummessig stor del av kystturismen. Men visningsanleggene kan ha turistisk betydning på andre måter, og betydningen kan endre seg gjennom styrket kontakt med aktører i turismesektoren. English The central question in the project CoastTour is: what is the importance of cooperation for developing tourism connected to the coast and seafood businesses? We study four different cases: Case 1: Food as attraction - Rica Nidelven Hotel and food specialties This hotel has become renowned for its food serving. We identify four core dimensions of the food serving: Quality of the food products, information about the food products, arranged food variety, and differentiated service. We find five reasons why such a hotel concept can exist: 1) exis tence of a market with buying power, 2) personal engagement of the director, 3) a strategy clearly emphasizing food and competence of employees, 4) the existence of a variety of specialty food suppliers in the actual region, and 5) flexible and rigid coop eration between hotel and suppliers. Case 2: Hurtigruten and land-based experiences This case-study shows how cooperation with a big actor increases and stabilizes the customer-base for small firms in the experience sector. In this way they become par t of the big actor's marketing apparatus. The quality of the firms' offers also increases when they have to adapt to the quality regime of the big actor. Case 3: XXLofoten - tourism firm as node in a network This case study shows how a small tourism company has developed high quality products within a niche: marine experiences for business travelers. Developing relations with various actors in the region (hotel, transport companies, seafood producers, other experience firms) has been essential in developing the business. Case 4: Showcases for fish farming and importance for tourism Around 15 show cases for fish farming have been approved in Norway. In this case we study some showcases on the western coast of Norway in order to find out their importance for tourism. Our hypothesis is that show cases so far has limited importance when it comes to volume of tourism, but importance in other

Coastal tourism is developing in Norway, but faces challenges regarding profitability and professionalism. Increased cooperation may improve innovation and subsequently, profitability in coastal tourism operations. The Ministry of Fisheries and Coastal Af fairs highlights the need to stimulate cooperation between the fisheries and seafood industries and the tourism industry. Cooperation between these industries should strengthen Norway as a tourist destination and also as a successful seafood producing nat ion. In addition to such cross-sector cooperation it is important to increase cooperation between small and large as well as rural and urban actors within the coastal tourism sector. However, there are few studies published on development of tourism in co astal conditions similar to Norway's. This proposed project "CoastTour" will contribute by providing new empirical data and analysis of important aspects of cooperation in tourism development. The main objective of the project is to answer the question: C an cooperation between actors across industries, scale and urban-rural settings bring about development in coastal tourism? In connection to this the project will investigate questions related to four aspects: cooperation itself, effects on the tourism pr oduct, effects on the customer base, as well as conditions for cooperation. The main method for collecting data will be case-method. Selected cases-studies are a) supply of seafood to a hotel chain (Rica), b) cooperation between a large passenger transpor ter (Hurtigruten) and providers of tourism experiences along the coast, c) a novel firm (XXLofoten), local cooperation and customer relations, and d) network for show rooms for aquaculture. The project period will be 1.7.2011 - 30.6.2014. The project will involve cooperation with Simon Fraser University in Vancouver, Canada and Norwegian user partners as the Norwegian Hospitality Association and the Norwegian Seafood Export Council.

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram