Delmålene for prosjektet kan oppsummeres til å omfatte 1) bruk av alle tilgjengelige satellittsystemer (GNSS) mest mulig effektivt og øke posisjonens pålitelighet, 2) redusere konvergenstid for løsningen og 3) øke nøyaktigheten. Forskingen har gitt resultater som bidrar på alle disse områdene. Nær integrasjon av amerikanske GPS og europeiske Galileo og russiske GLONASS og kinesiske BeiDou er demonstrert. Dette gir en bedre utnyttelse av det totale antall satellitter og økt pålitelighet. Nye signalkombinasjoner er utviklet, og disse har potensial til å gi nøyaktigere startposisjon og redusere konvergenstiden. Det samme har nye teknikker utviklet for å utnytte alle signalfrekvenser. Og nye metoder for å bedre den endelige posisjonsnøyaktigheten er også demonstrert.
Fugro Seastar utvikler og tilbyr sanntids posisjonstjenester med høy ytelse i det globale markedet. Disse tjenestene utnytter Global Navigation Satellite System (GNSS) infrastruktur og kringkaster korreksjonsdata som øker ytelsen av systemene. Teknologien rundt presisjonsbruk av GNSS har vært i konstant utvikling siden de første GPS-satellittene ble skutt opp for 32 år siden, og som aktør i dette markedet er det helt påkrevd for Fugro Seastar å holde tritt med utviklingen eller aller helst å lede an.
Fug ro Seastar har utviklet et system som gir desimeternøyaktighet og som pr i dag er blant det mest avanserte i verden innenfor GNSS posisjoneringssystemer med global dekning. Tjenesten går under navnet G2 og er utviklet i nært samarbeid med European Space O perations Centre (ESOC), en divisjon av European Space Agency (ESA).
Et nytt teknologisprang innen GNSS er nå i emning bl.a. ved at flere GNSS som det europeiske Galileo og det kinesiske Compass blir installert. De nye systemene vil tilby flere og forbe drede signaler samtidig som det eksisterende amerikanske GPS og det russiske GLONASS vil gjennomgå tilsvarende modernisering.
Effekten av et økt antall satellitter, med flere signaler og bedret ytelse, er forventet å muliggjøre spranget til nøyaktighet p å centimeternivå for global posisjonsbestemmelse. Det eksisterer teorier og studier av hvordan dette kan tenkes realisert, men det er enda ikke funnet ut hvordan en pålitelig løsning kan innrettes i praksis. Hensikten med prosjektet er å heve firmaets kom petanse på området og etablere en egen spisskompetanse spesielt mot den sanntidsanvendelsen som er viktig for oss. Det vil kunne sette oss i stand til å kommersialisere global centimeternivå GNSS-posisjonering tidligere enn konkurrentene. Det kan enten sk je ved at doktorgradsstudiet direkte leder til en løsning av problemet, eller ved at vi raskt kan fange opp og realisere resultater av annen pågående forskning.