Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

delTA - Ung samfunnsdeltagelse på nett

Tildelt: kr 13,4 mill.

Prosjektet har utviklet flere spennende konsepter, men hvem av disse som blir videreutviklet for bruk og implementering i organisasjonene som deltar i prosjektet er usikkert. Noen av konseptene som er utviklet er: (1) Et debattkonsept for NRK. (2) Et fadderrekrutteringskonsept for Plan Norge, samt et appkonsept for mikrobetaling i kantiner for Plan Norge. ( 3)For Amedia er det utviklet flere konsepter, men vi kan særlig fremheve et ung-jobbkonsept. (4) For Kongsvinger kommune et det utviklet et rammeverk for brukerinvolvering av ungdom i planleggings- og utviklingsprosesser. Det er tilslutt utviklet kunnskap og konkrete råd knyttet til designstrategier for å nå og støtte opp om unges samfunnsengasjement i sosiale medier. Sistnevnte er publisert i en artikkel i Interacting with Computers.

Etablering av sosiale nettjenester for unges samfunnsengasjement er viktig for at virksomheter med et samfunnsoppdrag skal knytte til seg unge, både for (a) omsetning og lønnsomhet og (b) virksomhetenes samfunnsmessige legitimitet. Slike tjenester vil ogs å fylle et gap i unges nettbaserte tjenestetilbud og potensielt ha betydning for samfunnets demokratiske utvikling. Utvikling av nettjenester for samfunnsengasjement er et stort innovasjonsmessig løft med betydelig risiko, idet det fordrer grunnleggende kunnskap om unges behov tilknyttet sosiale nettjenester samt en innovasjonsprosess der brukerne involveres tett i design og utprøving, For å gjøre dette innovasjonsløftet samler prosjektet partnere fra tre sektorer der man (a) har erfaring med unge og s osiale nettjenester og (b) har strategiske planer for å utnytte sosiale nettjenester for å styrke samfunnsoppdraget. Partnerne er NRK og Edda Media (medievirksomheter), Kongsvinger kommune (offentlig virksomhet) og Plan Norge (humanitær virksomhet). Prosj ekteier Opinion representerer analysebransjen som leverandør til virksomheter med samfunnsoppdrag. Forskningspartnere er SINTEF og AHO med komplementerende kompetanse innen interaksjonsdesign, tjenestedesign, og brukerinvolvering i innovasjon. Internasjon alt samarbeid gjennom Edda Media (Mecom) og internasjonale prosjekter og nettverk. Prosjektet følger en brukerdrevet innovasjonsprosess der (a) ny kunnskap danner basis for utvikling av (b) tjenester og (c) tilhørende løsninger som videreutvikles etter ( d) Living Lab utprøving. Ideer og konsepter utvikles med utgangspunkt i lead user innovasjon, og tas videre gjennom metodikk for service design og participatory design. Den brukerdrevne innovasjonsprosessen integreres i et Living Lab rammeverk. FoU-prosj ektet er iterativ. Det gjennomføres tre iterasjoner av ett års varighet. Hver iterasjons leveranser danner grunnlag for piloter og etablerte tjenester hos brukervirksomhetene. Prosjektperiode 2011-2015.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon