Tilbake til søkeresultatene

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Forskning i grunnleggende opplæring

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektet er et samarbeid mellom Forskergruppa FiGO (forskning i grunnleggende opplæring), Skrivesenteret og Lilleby skole. Forskergruppa FiGO består av forskere/faglærere fra fagmiljøene norsk, matematikk og pedagogikk ved Høgskolen i Sør- Trøndelag, Av deling for lærer- og tolkeutdanning (HiST ALT) og lederen ved Skrivesenteret. Lilleby skole i Trondheim er en praksisskole med et flerkulturelt miljø. Skolen samarbeider i dag med FiGO for å styrke lærernes kompetanse i skriveopplæring. Med bakgrunn i det te utviklingsarbeidet samt FiGOs erfaringer fra tidligere studier vil vi utvikle et tverrfaglig forskningsprosjekt som skal gi mer kunnskap om de yngste skolebarnas opplæring. Vi vil legge vekt på elevenes tilegnelse av grunnleggende ferdigheter så vel so m deres evne til å ta disse i bruk i arbeid med skolefagene, og vi vil utvikle spesifikke problemstillinger knyttet til elevenes første formelle opplæring i lesing, skriving og matematikk. Aktuelle fokusområder i et større prosjekt vil være læreres tilret telegging av og respons på skriftlig og muntlig arbeid, dialogen mellom lærer og elev, organisering av opplæringa og - fra en annen innfallsvinkel - lærerstudentenes praksisopplæring i møte med de yngste elevene. Et viktig ledd i arbeidet med et forprosje kt vil være utvikling av egnede metoder for å få svar på de gitte problemstillingene. Dette omfatter både overordnede tilnærmingsmåter i form av kvalitative metoder, aksjonsforskning og intervensjonsstudier på den ene siden, og analyse av elevtekster, int ervju, dialoger og andre observasjoner fra klasserommet på den andre siden. Utvikling av gode og forpliktende samarbeidsformer mellom alle involverte parter og avklaring av roller i en videreutvikling av prosjektet er sentralt. I denne prosessen vil vi og så utveksle erfaringer med Linnéuniversitetet i Sverige.

Budsjettformål:

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Finansieringskilder