Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Modulær autonom servicefarkost

Tildelt: kr 0,15 mill.

Bastech har rettigheter til videreutvikling av MASU konseptfartøyet som ble utviklet av Statoil i forbin-delse med vedlikehold av undervanns produksjonsløsninger for olje- og gassfelt i Nordsjøen. MARINTEK har tidligere vært involvert på forskjellige utvi klingsstadier for konseptfartøyet for å se på hydrodynamiske problemstillinger knyttet til transitt og feltoperasjoner. Bastech ønsker å videreutvikle og tilpasse konseptet for intervensjon på arktiske olje- og gassfelt. Forprosjektet vil bli brukt for å avklare tema som skal danne grunnlag for en BIP søknad og sette samme et tverrfaglig konsortie som kan bistå i analyser av spesielle arktiske utfordringer for bruk av undervannsfarkoster for installasjon, vedlikehold og reparasjon av undervanns produksjo nsutstyr og transportsystemer. Konseptet ble siste gang revidert i 2007. Det ble da lagt stor vekt på vise at dette konseptet kan utføre marine operasjoner dvs. installasjon, vedlikehold og reparasjon etter de samme prosedyrer og med de samme verktøy (r unning tools) som benyttes fra overflatefartøy. Videre ble det i dette arbeidet lagt ned ressurser i å presentere konseptet i en video. Kontrakten til denne studien ble gitt til firma Bastech AS i Trondheim. Bakgrunnen her er at ansatt Bjørnar Svenning i sitt tidligere arbeidsforhold var ansatt ved Statoil FoU og arbeidet med MASU-konseptet. For undervannsfartøy er det et ufravikelig krav at konseptet henger sammen, det vil si at størrelser som tørr og våt vekt, ballasttankvolum, nyttelast, energisystem, arbeidssystem, lasterom, aksjonsradius, oppholdsrom, lugarkapasitet og så videre må vare justert riktig i forhold til hverandre. For MASU-konseptet er alle disse forhold hensyntatt gjennom omfattende arbeider hos ubåtdesignere og byggere, Kockums, slik at fartøyet kan realiseres innenfor de gitte designparametre.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2