Tilbake til søkeresultatene

FORFI-Kunnsk.gr.l.f.forskn.innov.pol

From University research to implementation and commercialization of innovations - a comparative study.

Tildelt: kr 3,0 mill.

Gjennom en internasjonal og komparativ tilnærming, undersøker dette prosjektet hvordan universiteter utvikler seg entreprenørielt og hvordan de bidrar til innovasjon gitt de samfunnsmessige og institusjonelle omgivelser de er en del av. Funnene i dette prosjektet faller inn i to kategorier: 1) forskningsbaserte bedrifter og 2) entreprenørskapsutdanning. 1) En studie av åtte etableringsprosesser fra universiteter i Norge og Storbritannia viser at det lokale fagmiljøet på instituttnivå kan ha relativ stor betydning for etableringen og utviklingen av forskningsbaserte bedrifter og at dette bør tas hensyn til i utviklingen av politikk og virkemidler. En annen studie viser hvordan forskningsbaserte bedrifter må oppnå en viss terskel på legitimitet når de introduserer ny teknologi i markedet. I denne prosessen må de balansere mellom teknologisk og relasjonell tilpasning for å lykkes med kommersialisering. 2) Prosjektet benytter ny teori og utvikler nye empiriske mål på hvordan studenter oppfatter universitetskonteksten og tester hvordan denne påvirker studentenes oppstartsintensjoner og holdninger. Resultatene av en undersøkelse av 136 entreprenørskapsstudenter dokumenterer en sterk og direkte sammenheng. Prosjektet undersøker også hvordan kontrafaktisk tenkning, kognitive strukturer og språklige risikoparametre påvirker studentenes risiko oppfatning og beslutningsprosesser. Videre hvordan teamkonflikter kan ha et positivt læringsutbytte for entreprenørskapsutdanning. Samlet sett har prosjektet klare implikasjoner for hvordan universitetene bedre kan tilrettelegge for kommersialisering av forskning og forbedre entreprenørskapsutdanningen. Dette følges opp i en stor komparativ undersøkelse av ti universiteter i ulike regioner i Norge, Sverige, Finland, Storbritannia og USA som viser at en effektiv entreprenøriell arkitektur for samfunnsoppdraget er et gjensidig avhengighetsforhold mellom kultur, ledelse, nettverk, strategi og struktur. Utviklingen av en slik arkitektur må være i samsvar med normative og kognitive ? kulturelle holdninger til entreprenørskap på universitet ? og instituttnivå, samt den omkringliggende region. Integrasjon av forskning, utdanning og samfunnsoppdrag er en svært utfordrende oppgave for universitetene. Det krever en langsiktig satsing for å skape bærekraftige endringer og finansieringspolitikk med langsiktige mål. Studentbaserte tiltak gir høy legitimitet i å bygge opp et entreprenørielt universitetet

The proposal adresses the thematic area "Norwegian reserach and innovation policy in meeting the global structural changes of research" Theoretically it addresses both a structural perspective through focus on institutional framework, transaction costs a nd organizational theory, but also an agent perspective through education, learning and perception. The project is organized into three workpackages dealing with a respective research question. Further, a research model is designed and the methodology is described. Both statistical analyses (quantitative methods) and process based approach (qualitative) will be used.This project has obvious implications for entrepreneurship and innovation in Norway which has modest results in academic innovation. With th i project we aim to contribute to our understanding of the main factors leading to successful implementation of research based innovation.

Budsjettformål:

FORFI-Kunnsk.gr.l.f.forskn.innov.pol