Tilbake til søkeresultatene

PROREAL-Profileringsprogrammet for realfagene

Evaluering av forsknings som fritidstilbud i Norge

Tildelt: kr 0,10 mill.

Vi lever i en tid der utviklingen innen naturvitenskap og teknologi er meget rask. Gapet mellom hva elever lærer på skolen og hva som skjer i den virkelige verden blir større for hvert år. Forskerfabrikken ble grunnlagt for å møte denne utfordringen. Vi h ar utviklet fritidskurs som gir barn og ungdom mulighet til å gå dypere inn i naturvitenskap og teknologi enn man gjør i skolen og som også belyser dagsaktuelle tema. Vi mener at et slikt tilbud representerer noe helt nytt i Norge og vil øke rekrutteringe n til realfag i årene som kommer. I 2009 ble Forskerfabrikken en av Ferd-konsernets sosiale entreprenører. Vi kunne derfor legge en langsiktig strategi for å innfri vår visjon om at alle barn i Norge skal få mulighet til å fordype seg i forskning og tekn ologi på fritiden. I 2010 ble også Tekna en av Forskerfabrikkens sentrale støttespillere. Frem til 2010 hadde vi i hovedsak arrangert kursene våre i Oslo-regionen. Her har vi både hatt kurs for 5.-7.-trinn og ungdomstrinn. Høsten 2010 lanserte vi et kurs tilbud på mange nye steder for barn på 5.-7.-trinn slik at vi totalt fikk 18 kurssteder i Norge. I løpet av 2011 vil vi også tilby kurs i Sarpsborg og Kristiansand. Videre vil vi i 2012 utvide tilbudet til Nord-Norge. For å administrere disse kursstedene, har vi ansatt ?fabrikkprofessorer? på de ulike kursstedene. Videre har vi utviklet programvare, nettbasert påmelding og gode logistikkrutiner. Vi søker Proreal om støtte til å undersøke hvordan barn som gikk på kurs i 2002/2003 ser på kursene nå flere år senere. Vi vil også forsøke å finne ut om kursene har hatt betydning for deres valg på videregående skole. Resultatene vil bli viktige for den videre utviklingen av Forskerfabrikken.

Budsjettformål:

PROREAL-Profileringsprogrammet for realfagene

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet