Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Tiny voices from the past: New perspectives on childhood in early Europe

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektnummer:

213089

Søknadstype:

Prosjektperiode:

2012 - 2017

Midlene er mottatt fra:

Samarbeidsland:

SPEDE STEMMER FRA FORTIDEN: NYE PERSPEKTIVER PÅ BARNDOM I DET TIDLIGE EUROPA Prosjektet (2013-2017) har studert barns liv samt holdninger til barndom i antikken og middelalderen, en epoke som la mye av grunnlaget for moderne europeisk kultur. Prosjektet har dekket tiden fra 400-tallet f.Kr. til 1100-tallet e.Kr., men med hovedvekt på perioden ca. 0-700 e.Kr. Prosjektet har også, med økonomisk støtte fra IFIKK, utviklet et underprosjekt om "Nordic Childhoods 1700-1960" med tilnærminger i tråd med prosjektet ellers, og med en faglig antologi som hovedmål. NETTSIDER OG BIBLIOGRAFIER: I 2013-2014 etablerte kjernegruppen prosjektnettsider på norsk (www.hf.uio.no/ifikk/forskning/prosjekter/barndom/index.html) og engelsk (www.hf.uio.no/ifikk/english/research/projects/childhood/index.html). Nettsidene ble oppdatert i 2015 og 2016 og vil i 2017 ved prosjektets slutt bli oppdatert slik at de kan fungere som en varig presentasjon av resultatene fra prosjektet. Gruppen har også utviklet en faglig bibliografi til temaet barn/barndom for perioden 700 f.Kr.-700 e.Kr. Bibliografien, som er beregnet på forskere og studenter, ble oppdatert i 2015 og 2016, og vil bli oppdatert og tilgjengelig i ny versjon (9. utgave) nov./des. 2017, nå med ca. 2300 innførsler. Den er tilgjengelig på prosjektets norske og engelske nettsider. ANTOLOGIER: 2014-2015 ble det arrangert i alt fem workshoper/seminarer med totalt ca. 60 forskere (norske, nordiske og internasjonale). Hensikten var å arbeide med de tre planlagte antologiene. I tillegg ble det i 2015 arrangert en fireukers workshop for redaktørene av Nordic Childhoods-antologien. Den ene av antologiene ble utgitt nov. 2016, de to andre i juli/aug. 2017, alle på Routledge. MONOGRAFIER: Prosjektleder arbeider med en kommentar til Tomas' barndomsevangelium, en apokryf fortelling om Jesu barndom med opprinnelse på 100-tallet. Prosjektleder har presentert deler av arbeidet på workshoper i England og Tyskland. Boka skal utgis i en internasjonal kommentarserie til tidligkristne apokryfe skrifter, men vil ikke komme ut før en god stund etter prosjektets formelle avslutning (trolig 2019). Post doc.-forskeren skriver, i samarbeid med en engelsk historiker, på en studie av barndom i Oxyrhynchus, en sentral by i senantikkens Egypt der man har funnet et stort antall papyrustekster. Disse inneholder mye materiale om barn (avtaler, skoleøvelser o.a.). Boka er planlagt for utgivelse i 2019. Post doc. har også publisert bøker, delvis som forfatter, delvis som redaktør. Hans post doc.-periode utløp i mai 2016, men han bidrar aktivt i videreutviklingen av nettbibliografien. VITENSKAPELIGE ARTIKLER: Prosjektleder og post doc.-forsker har begge publisert flere vitenskapelige artikler o.a. på norsk og engelsk i perioden. Phd-stipendiatene har også bidratt med dette. Søk i forskningsdatabasen Cristin for nærmere informasjon. DOKTORGRADER: Den ene phd-en leverte innen fristen, i mars 2016. Avhandlingen tar for seg oppfatninger av barn og barndommen som livsfase i middelalderens Byzantium (800-1000-tallet) og studerer både de lange linjer og de endringer som skjedde i synet på barnet som menneske. Hovedmaterialet er helgenbiografier og ulike historiske skrifter. Phd-kandidaten forsvarte avhandlingen i oktober 2016, og hun arbeider nå med en mulig utgivelse av den. Den andre phd-en er i sluttfasen av arbeidet med avhandlingen (leverer bearbeidet versjon des. 2017). Den handler om Tomas' barndomsevangelium (se ovenfor), og hvordan dets skildring av Jesu barndom i senantikken og middelalderen ble tilpasset nye forhold og steder, ikke minst da fortellingen ble oversatt fra gresk til andre språk, som latin, syrisk og slavisk. MASTEROPPGAVER: To studenter har levert MA-oppgaver innenfor prosjektet, den ene om fremstillinger av Jesus som barn i middelalder-tekster/bilder (vår 2017) og den andre om barndom i Katarina av Sienas helgenbiografi (2014). Sistnevnte kandidat har begynt i phd-stilling ved NTNU med et prosjekt om barndom i kilder fra nordisk middelalder. BIDRAG FRA ANDRE PROSJEKTDELTAKERE: Prof. Espen Schaanning, idéhistorie, har i delprosjektet Nordic Childhoods bidratt med en rekke faglige arbeider knyttet til barn/unge, speiderbevegelse og skole (artikler, foredrag m.m.). Også andre forskere ved idéhistorie, ved instituttet (IFIKK) og ved Universitetet i Oslo har bidratt med faglige arbeider. Disse er inkludert i oppføringene fra forskningsdatabasen Cristin. FORMIDLING/POPULARISERING: Både kjernegruppen og andre deltakere har presentert arbeidene sine på seminarer/konferanser, i aviser/magasiner og som foredrag for et allment publikum (på norsk og engelsk). Se bl.a. publiseringsoversikt, hentet fra Cristin. Resultatene fra prosjektet er i 2017 presentert på en stor sluttkonferanse, samt i egne sesjoner på internasjonale konferanser i Berlin og Boston. Et internasjonalt panel ga i 2017 prosjektet toppvurdering i en evaluering av humaniora-forskningen i Norge.

The project studies the lives of children and attitudes to childhood at a culturally early and formative stage in the history of European culture: antiquity and the early Middle Ages. Within this period we find the two main ideological traditions that st ill inform our modern perceptions of humans and their value, and also of children as human beings: Greco-Roman culture and early Christianity. The project will cover the period from the 5th cent. BCE to the 12th century CE, but with an emphasis on the 1st -8th centuries. During the last few decades there has been a growth of scholarly interest in ancient childhood, with a much more balanced views of children's living conditions than the earlier negative view. Still, there are several areas that have not been sufficiently covered within research. The project will particularly study three types of sources: early Christian apocryphal stories about the childhoods of Jesus and his mother Mary (e.g. the Gospel of Pseudo-Matthew), works by central philosophers and theological thinkers (from ancient Greece to the high Middle ages) which reflect their notions about children and childhood, and various sources and remains that can in some way document the lives of the children themselves (such as children's letter s, toys, stories etc.). The material will be approached with a conscious view to "finding" children in the sources, whether they speak directly of children or use metaphors taken from the domain of childhood. It will also pay attention to continuities an d changes in the attitudes to children through the centuries, and also study the sources with an awareness of the difference gender made in the lives of children. The project will involve a considerable number of scholars, two ph.d. students and one post doctoral student. The outcome of the project will be a book related to each of the three areas, and result in two ph.d. theses and a book published by the post doctoral student.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Finansieringskilder