Tilbake til søkeresultatene

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Contextual Aspects of Text Organization

Tildelt: kr 2,5 mill.

Mye arbeid har blitt investert i automatisk korrigering av skrivefeil, men mindre er investert i å undersøke arbeidsflyten innen skriveprosessen. CATO har undersøkt skriveprosessen i to ulike grupper: vanlige forfattere uten kjente lese- eller skrivevansker, kjente dyslektikere. Prosjektet har samlet sammenlignbar prosessdata innen skriving på engelsk for andrespråksinnlærere. Dette materialet analyseres fortsatt. Prosjektet har óg testet primingeffekter (i en normal populasjon av studenter) på kryss av språk i en serie experimenter, med en rekke konferensebidrag som viser at betydning, men ikke form, aktiverer ord på kryss av språk. Det er óg vist at språkbytte innen en setning ikke legger stein på byrde for prosessering av garden-path fenomen. Dette legger grunn for mange nye undersøkelser av flerspråklige fenomen og effekter på lesing (og skriving). Hovedresultatene for skriveeksperimentene er tilgjenglig i Vibeke Rønnebergs doktorsavhandling. Vi har testet tre spesifikke hypoteser ved hjelp av dyslektiske og ikke-dyslektiske elever på videregående skole. Grupperne er kontrollert like for matematikkevner og alder og formelt bekreftet av en rask orddelingsoppgave. Vi fant ikke signifikante forskjeller for enten lengden av teksterne eller tid brukt på å skrive oppgaven (aktiv skriving). Det var en svært signifikant forskjell i andelen av feilstavede ord, hvor dysleksigruppen hadde litt mer enn dobbelt så stor andel av feilstavede ord. Dermed ble det bekreftet at dysleksigruppen hadde problemer. Det var ingen forskjell mellom gruppene for bruk av redigeringsoperasjoner, og andelen uredigerte ord samt andel av riktig stavet uredigere ord var omtrent den samme. "Fokus på ordet" hypotesen sier at problemer oppstår fra mer fokus og oppmerksomhet mot ordkoding og avkoding. Vi har observert signifikant lengre tid mellom hvert tastetrykk i ord, og spesielt i begynnelsen av ord. Det var ingen observerte forskjeller i hvor lang tid det tok å starte en setning. Det var også øket varianse ved starten av ord, noe som betyr at noen ord er skrevet flytende og andre tok lengre tid. Når vi ser på lengre pauser før ordene, var det betydelig flere lange pauser, lenger enn 1 sekund, for dysleksigruppen, og forskjellen er mer merkbar for de lengste pausene (over 3 sekunder). En litt overraskende resultat er at i dysleksigruppen spesifikt, er de riktige orden skrevet betydelig langsommere (dvs. tiden mellom to tastetrykk) i begynnelsen av ordet og inne i ordet i forhold til ord med stavefeil. Dette kan delvis forklares med at det er raskere å skrive redigeringsoperasjoner. Fokus-på-ordet-hypotesen ble dermed bekreftet til å spille en rolle. Den andre hypotesen er den begrensete-resurs-hypotesen ("Resource Sharing"). Huey (1908) sier dette som: "... det tar så lang tid å få opp orden at tanken er tapt". Men vi kan ikke påvise noen signifikante forskjeller i noen av det vi undersøkte (bruk av åpne eller lukkede ordklasser, høy eller lav ordfrekvens, lange eller korte ord, rangeringer av stil, organisering, argumentasjon, vokabular eller generell kvalitet). Først kan dette virke merkelig, men det er flere artikler som viser tilsvarende funn, der bare svært små forskjeller oppdages. The "Resource Sharing" hypotesen er derfor ikke støttet av våre observasjoner; vår gruppe skriver tekster som er like lesbare som sammenligningsgruppen etter at feilstavelser er tatt ut av regnskapet. Den tredje hypotesen er "Monitoring" hypotesen. Ifølge denne hypotesen stammer problem med dysleksi fra problemer med å gjenkjenne hvilke ord er riktig skrevet. For å teste denne hypotesen, spurte vi forsøkspersoner å skrive i en blind tilstand der bokstavene ble erstattet av x slik at ordene ble bokstavelig talt krysset ut som de ble skrevet. Vi overbeviste dem om at vi sparte alt de skrev, og at oppgaven var meningsfylt. Det ble observert en økning i produktiviteten i kontrollgruppen, men ikke i dysleksigruppen. Kontrollgruppen brukte betydelig mer tid i starten av en setning i x-tilstand i forhold til deres normale skriving, mens det var ingen signifikant forskjell for dysleksigruppen. Det var en ikke-signifikant reduksjon i tekstens kvalitet for dysleksigruppen. Denne tendensen og det at økningen i tid i starten av en setning økte for kontrollgruppen viste at tidligere skrevet tekst brukes til å trigge den neste setningen. Overvåkingenshypotesen for dysleksi er ikke bekreftet og må regnes som avkreftet i vårt utvalg av dyslektikere. En ny sammenheng kommer i lyset: skrivekvalitet prediseres på avkodings-ferdigheter. Referanser Huey,E.B. (1908). The psychology and pedagogy of reading. Boston: MIT Press

Much effort has been invested in automatic correction of writing mistakes, but less in investigating the work flow of the writing process. CATO aims at investigating the work flow of writers in three different groups: ordinary writers with no known readi ng or writing disabilities, known dyslectics, and second language users. We need information about the writing process, for use in automatic correction. We suggest that automatic monitoring of the writing habits of users will prove very useful. This will first be done in a controlled experimental setting. We will investigate factors that can be used to adapt a correction mechanism to the users' writing habits, and investigate the conditions for non-intrusiveness of a given tool. Our explicit aim is to f ind factors that aid, support and stimulate text production in disadvantaged groups. It is also important that we know more about normal text production. The ultimate aim is to provide information through careful investigation so that word processors can adapt to the needs of the users. We think that users, especially in the disadvantaged groups, will benefit from both positive and negative feedback. The main question in this project is when to present feedback in an optimal way so that the writing proces s is not disturbed.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Finansieringskilder