Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

DEVELOPMENT OF MULTIRIG SEMI-PELAGIC TRAWLING

Tildelt: kr 9,8 mill.

Prosjektnummer:

216423

Prosjektperiode:

2012 - 2015

Samarbeidsland:

Dette prosjektet har skapt ny kunnskap og teknologi for semi-pelagisk tråling etter torsk og reker i Barentshavet. Det som er blitt oppnådd så lang i prosjektet har vært mulig på grunn av godt samarbeid mellom vitenskapelige- og industrielle partnere. Denne rapporten beskriver hovedresultatene som er blitt oppnådd i prosjektet. En tilstandsestimator modell (kjernen i Roll Royce Marine e-Tråling system) er blitt utviklet og ble validert mot simulerte data fra et kompleks trålsystem (dobbel semi-pelagisk tråling). Resultatene viste god overensstemmelse mellom estimator og trålsystemet. Et styringssystem for å kontrollere dybden på tråldørene basert på aktive vinsjkontroll er blitt utviklet og blir integrert i Roll Royce Marine e-Trawling system. To simuleringsstudier er det blitt gjennomført til å verifisere operasjonen. Den ene studien er en simulering av enkeltrål med PI-kontroll av varplengder og tråles på rett linje. Vinsjene styrer hver sin tråldør uavhengig av den andre. Styrbord vinsj har hysterese for å unngå for mye vinsjaktivitet. Den andre studien er en simulering av dobbeltrål med PI-kontroll av alle varplengder. Det tråles i sirkelbane. Begge simuleringene er gjennomført med en trålehastighet på 1.5 m s-1. Bunnen er en sinus med amplitude som ramper opp til 0.5 m og har en frekvens på 0.025 Hz. Hver vinsj har totalt 1000 m varpkabel. Basert på innledende fullskala forsøk i 2013, gjennomførte vi oppførte oppfølging tester i 2014 og 2015 for å evaluere ytelsen av den Halvsirkelformede Plate Spredning Gir (SCSG). Undervanns videoopptak, informasjon samlet inn fra akustiske sensorer og fangstsammenlignings analyse mellom et tradisjonell rockhoppergir og SCSG hjulpet å vurdere ytelsen av det nye SCSG under kommersielle fiskeforhold. Generelt sett var resultatene i godt samsvar med dem oppnådd fra tidligere studier. Resultatene viste at SCSG fungerte godt og var en meget stabil utstyr som forsiktig glir over havbunnen. Sammenlignet med den tradisjonelle rockhopperen, viste det SCSG noe mer spredning (5-8 %). Når det gjelder fiskeevnen, fanget trålen med en SCSG tilsynelatende mer torsk og hyse enn trålen med en rockhopper gir. Samlingseffekt av to semi-pelagiske trål oppsett (hvor sveipenes lengde med bunnkontakt var annerledes) var studert i fullskala og under kommersielle fiskeforhold. Det ble anslått at oppsettet med løftet sveipene fanget i gjennomsnitt 33 % færre torsk enn oppsettet som holdt sveipene på havbunnen. Tap av torsk var lengde uavhengig for fisk mellom 41 og 104 cm. Når sveipene ble løftet over havbunnen, ble samlingseffekt negativt påvirket og fisk ble tapt. I motsetning til dette, når dem er på havbunnen, sveipene var i stand til å samle (i gjennomsnitt) 45 % av torsk inn i oppsamlingssonen av giret. Å løfte tråldørene fra havbunnen er tenkt som en positiv utvikling for dette fiskeriet. Imidlertid viser resultatene at løfte dørene for mye fra havbunnen og følgelig sveipene kan føre til betydelige fangsttap. To forsøk med semi-pelagisk reketråling ble utført i november 2014 og februar 2015 under kommersielle forhold. Målet med disse forsøk var å vurdere effekten av å løfte dørene fra havbunnen på rekefangst og bifangst av småfisk. Resultatene viste en halvering av byfangst av flatfisk når det fiskes med semi-pelagisk tråling uten å påvirke rekefangstene.

The main objective of this project is to reduce NOx- and other environmental emissions by increasing the energy efficiency of resource-intensive maritime operations in Arctic regions. The project proposes developing a multi-rig semi-pelagic trawling techn ology to be used for a sustainable exploitation of deep-water resources such as Northern shrimp and Northeast Arctic cod. This project proposes 20-30% energy reductions by shifting from bottom trawling to multi-rig semi-pelagic trawling. Energy savings of up to 30% may mean aprox. 200 mNOK less in annual fuel costs for the Norwegian trawler fleet at an oil price at current levels. There is a great potential for increasing the annual catch of the northern shrimp by 25,000 tons, towards advised levels of TAC, representing an extra landed value of aprox. 625 mNOK. The development of multi-rig semi-pelagic technology is of importance for the Norwegian supplier industry, and its international market. The Norwegian supplier industry is in general world leadin g, and the knowledge gained in this project will contribute to the general increased competence, which is a premise for maintaining this position. The project runs for three years (Jan. 2012 - Dec. 2014) and have five working packages: - WP1: Developm ent of a multirig semi-pelagic systems. - WP2: Development of enhenced surveillance and control concept - WP3: Development of a herding system for semi pelagic multi trawling (PostDoc). - WP4: Assessing the herding efficiency in semi-pelagic multi trawli ng (PostDoc). - WP5: Evaluation of multirig semi pelagic systems. The research team will be mainly affiliated with SINTEF Fisheries and Aquaculture (SFH), the Norwegian University of Science and Technology (NTNU), the University of Tromsø (UiT), the Me morial University of Newfoundland (MUN) (Canada), and the University of Massachussets (UM) (USA)

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2