Prosjektforslaget ble tatt fram i forbindelse med Smartrans søkerkonferanse 31.8. For å kunne starte et hovedprosjekt tidlig i 2012 er det behov for et forprosjekt i 4.kvartal 2011.
Forprosjekt vil ha 3 hovedaktiviteter
1. Workshops/møter med bedrifter som skal delta i hovedprosjektet.
2. Testing av innsamling og presentasjon av data innsamlet RFID, GPS og evt. detektorer.
3. Utarbeidelse av sluttrapport
Mulige FoU-utfordringer i hovedprosjektet som vil evaluert og konkretisert i forprosjektet
- Kart legge hvordan identifisering av trekkvogner (bil/bane), godsvogner og containere kan bidra positivt til å redusere regularitetsproblemer og øke effektivitet i norsk varetransport.
- Hvordan man kan sikre en sanntids informasjonsstrøm som viser hvor tog og biler med containere og andre lasteenheter befinner seg?
- Hvordan man kan bruke nye, globale standarder for innsamling av data fra ulike kilder og til presentasjon av selektert informasjon for ulike brukergrupper (EPCglobal/EPCIS standarder som foreløpi g er lite utbredt i transportsektoren)?
Anvendelse av resultater fra hovedprosjektet
- Etablering av bedre sporingssystemer for containere som brukes til intermodal varetransport
- Bedre utnyttelse av og styring med trekkvogner, godsvogner og containere som benyttes til varetransport
- Deling av informasjon om rullende langret materiell mellom infrastruktureier, togselskap og containereier.