Tilbake til søkeresultatene

SMARTRANS-Næringslivets transp. og ITS

Integrasjon Mellom Sanntidsbasert Infrastruktur og Styringssystemer

Tildelt: kr 3,2 mill.

Motivasjon Målet for IMSIS har vært innovasjon i logistikkjeden gjennom å sørge for at aktørenes styringssystemer enkelt og effektivt får tilgang til relevant statusinformasjon via en tredjeparts tjenesteplattform. Tjenesteplattformen tilbyr statustjenester som er basert på sanntidsdata som samles inn fra de ulike logistikkprosessene ved hjelp av RFID brikker i pallene, Internet of Things teknologi (GPS&GSM trackere) og en utvidet EPCIS infrastruktur (EPCIS er en standard for innsamling og formidling av sanntidsdata i logistikkjeden). Statustjenestene støtter transportgjennomføringen og gir bedre sporing og avvikshåndtering. Feil som kan føre til forsinkelser, unødvendig transport og svinn kan oppdages i tide og korrigeres. IMSIS vil dermed gi stor miljøgevinst, økt effektivitet og bedre matsikkerhet. Utvikling I løpet av prosjektet er det utviklet følgende programvarekomponenter: * En utvidelse av EPCIS infrastrukturen med tjenester for datafangst fra bilene slik at bilens bevegelser og tilstanden til godset kan overvåkes under transporten. * En tjenesteplattform som prosesserer sanntidsinformasjon fra infrastrukturen og beslutter hvilke statustjenester som skal formidles til aktørenes styringssystemer. Tjenesteplattformen støtter også videreformidling i form av GS1 XML 3.0 status meldinger (GS1 XML 3.0 er neste generasjon EDI). * Pilotapplikasjoner bygget på tjenesteplatformen som støtter helautomatisk varemottak, varsling av temperaturavvik og posisjonsavvik i godset både til såfør og til mottaker, forhåndsvarsling av bilens ankomst til bestemmelsesstedet, og et ?dashboard? der mottaker kan følge med på innkommende bilers posisjon og status til godset om bord i sann tid. Tjenesteplattformen tar seg av mye av logikken og prosesseringen som er nødvendig. Dette styres i stor grad av regler, som tolkes av en regelmotor. Ved å installere nye regler er det enkelt å tilpasse plattformen til nye behov og utvide med nye applikasjoner. I tillegg har prosjektet sammen med en av Norges største lastebilutrustningsfirma, Bussbygg, utviklet metode og konsept for å installere RFID portal i lasterommet på bilene slik at vi kan registrere at paller lastes in og med GPS posisjon og tidspunkt. Dette kan varsle om paller blir gjenglemt eller etterlatt fordi det ikke er plass, samt sørge for helautomatisk varemottak også ute i butikkene Demonstrasjon og evaluering Systemet er demonstrert og evaluert i en pilotinstallasjon som har involvert COOP s distribusjonslager i Trondheim, biler og sjåfører fra Fosen transport som transporterer varer til og fra, flere COOP butikker som forsynes fra dette lageret, samt noen lokale vareleverandører. Viktige funn ? Automatisk varemottak på distribusjonslageret gir en tidsbesparelse på ca. 45 sekunder pr. pall i forhold til håndscanning. I COOPs distribusjonslager mottas det godt over 10000 paller i uka, dvs. en total gevinst på flere årsverk pr år. i tillegg kommer gevinsten ved at pallen blir umiddelbart tilgjengelig i IT-systemene idet de passerer dørstokken. Opptil 24 timer forbedring er observert. ? Forhåndsvarsling av varelevering til butikkene er veldig godt mottatt. Butikkpersonalet kan forberede seg, og det brukes mindre tid på vareleveringen, og lasting av returgods. Det setter også sjåførene stor pris på. Under forsøkene ble det varslet ½ time på forhånd som synes passende. ? Forsøkene med temperaturovervåking avslørte ingen alvorlige avvik, men det var også forventet da temperaturkontroll allerede er underlagt et strengt regime. ? Dashboard gir nyttig informasjon men har vært vanskeligere å integrere i den daglige rutinen, og å observere effekten av. ? En sideeffekt av tettere sporing av godsets bevegelser er at også sjåførenes bevegelser registreres. De deltagende sjåførene har uttrykt noe skepsis til det, og det er viktig at sjåførene informeres og tas med på råd under innføring av slike systemer, og at lovgivningen rundt personvern respekteres. Utnyttelse av resultatene Automatisk varemottak er allerede besluttet videreført og planlegges utvidet hos Coop. Varsling av vareleveranser til butikkene vurderes også satt i produksjon på grunn av svært positiv tilbakemelding på tjenesten fra kjøpmenn som deltok i piloten. RFID portal i bilene ble det ikke tid til å prøve ut i dette prosjektet, men bygging av de første lasterommene til Fosen er underveis og vil bli prøvd ut i første kvartal 2015.

IMSIS skal gi innovasjon i logistikkjeden gjennom å sørge for at aktørenes styringssystemer enkelt og effektivt får tilgang til relevant statusinformasjon fra en tredjeparts tjenesteplattform. Tjenesteplattformen vil tilby statustjenester som er basert på sanntidsdata. Dataene samles inn fra de ulike logistikkprosessene ved hjelp av en allerede etablert infrastruktur. Statustjenestene vil støtte transportgjennomføringen og gi bedre sporing og avvikshåndtering. Feil som kan føre til unødvendig transport og svinn kan oppdages i tide og korrigeres. Man kan f.eks. forhindre at gods gjenglemmes på terminalen, at mat med lang holdbarhet sendes ut før mat med kortere holdbarhet, at mat med for kort holdbarhet sendes ut på lange transporter, osv. IMSIS vil derm ed gi stor miljøgevinst, økt effektivitet og bedre matsikkerhet. IMSIS-løsningen skal: - Videreutvikle den eksisterende infrastrukturen til å omfatte tjenester for datafangst fra bilene. Det skal bl.a. demonstreres at tilstanden til godset kan overvåkes under transporten. - Etablere en tjenesteplattform som prosesserer sanntidsinformasjon fra infrastrukturen og beslutter hvilke statustjenester som skal formidles til aktørenes styringssystemer. Statustjenester med åpne tjeneste-grensesnitt skal demonstre res. - Studere hvordan statustjenestene kan gi styringssystemene et bedre beslutningsgrunnlag for styring og dokumentasjon av produksjons- og transportprosessene. - Utvikle et prosessnært styringssystem i form av en sjåførapplikasjon og demonstrere at st atustjenestene kan støtte sjåføren under transporten. IMSIS skal realisere, demonstrere og evaluere løsningen i to ulike typer verdikjede: a) Verdikjeder relatert til F7Trading sin eksportvirksomhet. Her er det planer om å benytte to aktuelle verdikjeder med litt ulike karakter: Fiskeverdikjede fra felt/fabrikkskip via lager i Ålesund til Italia, og kongekrabbeeksport fra Finnmark via lager i Danmark til bl.a. Israel. b) Verdikjede innen distribusjon av varer i Nor

Budsjettformål:

SMARTRANS-Næringslivets transp. og ITS