Tilbake til søkeresultatene

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Dynamic Risk Assistant

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektnummer:

217213

Prosjektperiode:

2012 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Samarbeidsland:

Dynamic Risk Assistant-prosjektet har nådd oppsatte mål innenfor de oppsatte tidsrammer og budsjetter, og ble avsluttet som planlagt 31.12.2014. Først ble det fokusert på å få plass gode og detaljerte avtaler mellom partnerne, slik at alle var enige om detaljerte mål, den enkelte partners rolle og rettigheter til resultatene. Den første viktige aktiviteten var å kjøre et større case som hadde til hensikt å utvikle støtte for dynamisk evaluering av status på barrierer mot ulykker på petroleumsinstallasjoner. Caset har vært gjennomført i samarbeid mellom partnerne som en serie analysemøter i form av fysiske møter og videokonferanser, samt for- og etterarbeid. Den første delen av prosessen bestod i å etablere felles mål og fokus for caset. Det ble bestemt at målet var at caset skulle resultere i en algoritme for automatisk evaluering av barrierestatus basert på data (indikatorer) som kan høstes inn automatisk for installasjonen. Sju ulike barrieresystemer som til sammen utgjør en samlet barrierefunksjon ble valgt ut for analyse. Resten av prosessen ble planlagt ut fra dette målet. Det følgende gir en overordnet skisse av prosessen som ble gjennomført: 1. Identifisere kontekst og analyseobjekt (target). 2. Etablere aktivadiagram, konseptmodell, beskrivelse av analyseobjekt. 3. Lage risikomodeller (i form av CORAS trusseldiagrammer) som viser hva som kan ramme ytelsen til hvert av barrier esystemene. Identifisere indikatorer knyttet til risikomodellene. 4. Lage avhengighetsmodeller som viser de ulike aspektene til hvert barrieresystem, og hvordan hvert aspekt av disse bidrar til den totale ytelsen for barrieresystemet. 5. Identifisere og definere indikatorer for avhengighetsmodellene, det vil si bestemme hvordan hvert barriereaspekt kan evalueres automatisk basert på data som høstes fra installasjonen. 6. Initiell validering av algoritmen ved å sammenligne resultater fra algoritmen mot domeneeksperters vurderinger. Samle inn erfaringer fra prosessen ved bruk av spørreskjemaer. Algoritmen som kommer ut av denne prosessen blir nå implementert i automatiske visualiseringsverktøy for operatører. Metoden som har vært brukt for å etablere algoritmen består av elementer fra ulike metoder (PREDIQT og CORAS), og har ikke tidligere vært gjennomført i denne formen. Resultatene fra caset inkluderer dermed både 1) selve den implementerbare algoritmen for automatisk barriereevaluering til støtte f or operatorer, og 2) metoden for utvikling av algoritmen. Resultatet av caset er meget lovede, og dette er nå blitt videreutviklet til en metodikk som kan brukes i bransjen. Partene planlegger å bruke dette i sine systemer framover. Det er videre arbeidet mye i 2013 og 2014 med utarbeidelse av smarte agenter. Dette er programvare som gir advarsler når kombinasjoner av data gir øket risiko, eller at regler ikke følges. Det har vært fokusert spesielt på utvikling av smarte agenter som er relevant for å gi råd i forbindelse med arbeidstillatelser. De første av disse ligger nå inn i programvaren, og blir nå testet i systemet. Andre viktige aktiviteter har vært møter i Saudi Arabia og videokonferanser med Saudi Aramco og partnere i Saudi Arabia. Det er meget stor interesse for prosjektet i Midt-Østen. Det er inngått forhandleravtale med selskapet STME om samarbeid om salg i 9 land i Midt-Østen når løsningen er ferdig. 16-20 mars 2014 ble resultatene så langt presentert på 11th Professional Development Conference and Exhibition arrangert av American Society of Safety Engineers, Middle East chapter. Prosjektleder holdt både foredrag, og viste fram prototype av løsningen på utstillingen i 4 dager. En lang rekke kontakter med muligheter for videre samarbeid ble knyttet. Det er videre lagt ned et betydelig arbeid i å finne fram til hvordan risikoinformasjonen på en best mulig måte kan visualiseres ut til forskjellige brukergrupper på intuitive måter via web. Ny teknologi gir mange muligheter her. Arbeid pågår også med å knytte løsningen opp mot flere standard grensesnitt, for å kunne lette innføring av en ferdig løsning i bransjen. Løsningen er presentert på stand på ONS i Stavanger 2014, med stor interesse fra potensielle brukere. De første smarte agentene utviklet fra dette prosjektet ble satt i operativ drift på ConocoPhillips installasjoner i Nordsjøen i 4. kvartal 2014. Det er forventet at disse vil gi et viktig bidrag til tidlig å varsle om kombinasjoner av data som kan gi økt risiko, og redusere risikoen på installasjonene. OTG har satt de første smarte agentene i drift i sitt programvareprodukt DRMC Work Permit. Der blir en rekke forhold testet med tanke på risiko, for å gi varsler om potensiell økt risiko før en arbeidstillatelse blir gitt. Partene er godt fornøyd med resultatene i prosjektet, og gjennomføringen disse 3 årene. Arbeidet som er gjennomført i dette prosjektet vil videreføres i det internasjonale EU-prosjektet Concerto, i NFR prosjekt ARON og flere Skattefunn-pro

Accidents on petroleum installations can result in huge environmental damages, as well as loss of life, human injuries and economic loss. The cause of accidents is often a set of events happening simultaneously. Petroleum installations are very complex. A lot of technical systems are in use today to optimize the processes and reduce the risk. But these systems are to a little degree integrated to give a total risk overview on the installation. Today, the total risk evaluations are mostly left to humans a lone, often based on relatively static data in table form. Such an approach is time consuming, restricts the type and amount of data that can be taken into consideration, and has a risk that combinations of some relevant data are not evaluated at all. It also limits the frequency of evaluations. By reducing the likelihood or consequence of accidents through better solutions for risk assessments, early detection of threat scenarios and identification of suitable mitigation options, the project will create value for society as a whole as well as the petroleum industry and contribute to : - less environmental damage. - less loss of life and human injuries. - less economic loss, caused by stop in production, material damage and resourced used to follow up a n incident. It is underlined that the solution is not intended to take decisions or implement actions automatically, but serve as an assistant to the operator to provide him with a best possible updated risk overview at all times. The main R&D challenge s are: - to facilitate extraction of the relevant knowledge about operational risks from the experts of the organization. - to facilitate the understanding of how a given risk level should be computed from the set of identified sensor data. - get dynamic status of all the barriers. - find the best method for determining which irregular data patterns that should trigger a warning. - find the best method for selecting the mitigation options to be presented.

Budsjettformål:

PETROMAKS2-Stort program petroleum