Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Searching for quality: Relations, play and learning in different group compositions in day care centers for children under the age of three

Tildelt: kr 11,4 mill.

Forskningsprosjektet Searching for Qualities (2012-2017), (Blikk for Barn), har forskningstema; hvordan kvalitet kommer til uttrykk i barnehagen for barn under 3 år. Hovedprosjektene er "Blikk for vandring", "Det estetiske intervju", "Små barns hverdagsliv i barnehager - deltakelse, tilhørighet og verdighet", "Estetisk læring", "Måltider - mer enn mat" og "Hvem vet best hvor skoen trykker?". Det undersøkes også på organisasjons- og gruppeplan med verktøyene ITERS-R (Infant/Toddler Environment Rating Scales - Revised Edition) og CIP (Caregiver Interaction Profile Scales). I tillegg har Kantar TNS levert survey til foreldre med barn under 3 år som går i barnehage. NSD WebSurvey har via to spørreskjema samlet inn informasjon fra daglig leder og pedagogiske ledere. Metodekritikk får spesielt fokus i prosjektene "Undersøkelse av støtte til samspill med småbarn: Et kritiske blikk på ITERS-R - skalaen", "Musikk - med ITERS-R som linse" og "Hvor blir det av leketøyet?". Prosjektet har to doktorgradsstipendiater "Sammen styrker vi barnegruppa - en flermetodisk studie om barnehagelærer som omdreiningspunkt i omsorgspedagogisk arbeid med de yngste barna i barnehagen" (2018) og "Be Present - installasjon i barnehagen" (2019). I tillegg har assosierte forskere har sett på utemiljøet i barnehager samt et blikk for samhandlende bildeskaping. Prosjektet utgir to antologier; "Blikk fra barnehagen" (2016) og "Blikk for Barn" (2018) med til sammen 25 artikler og hvor 10 er skrevet av masterstudenter som har vært assosierte til prosjektet. I et spesialnummer (2018) av Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning vil 8 artikler publiseres. Våren 2016 ble en turné arrangert med forskere fra Blikk for Barn i samarbeid med GoBaN. Foreløpige resultater ble presentert for barnehagefeltet (mer enn 3000 deltakere) hvor forskerne fikk en viktig dialog med barnehagearbeidere. En konferanse ble holdt på Månefisken i Oslo, og to nasjonale konferanser ble arrangert ved OsloMet - storbyuniversitetet; 26. og 27. oktober 2015: "Bra nok? Perspektiver på kvalitet", samt 10. og 11. oktober 2017, sluttkonferansen "Blikk for Barn - Et tilbakeblikk". Forskningsfunn Gjennom et metodisk mangfold har Blikk for Barn nærmet seg problemstillinger om kvalitet i norske barnehager. Et tilbakevendende resultat er: det må være nok hender og nok kompetanse i barnehagen og at logistikken i barnehagen er utfordrende. De ulike prosjektene i Blikk for Barn har alle møtt disse problemstillingene i forhold til sikkerhet, hygiene, logistikk og innholdet i barnehagen. Det er uklarheter i feltet vedrørende fastsettelsen av gruppestørrelse og med det voksen/barn ratio. ITERS-R/CIP Global kvalitet i 206 norske barnehagegrupper er på et "minimalt" nivå. Tilbudet til småbarn er preget av svakheter med stor betydning for barnas trivsel, sikkerhet og utviklingsmuligheter. Det gjelder strukturelle faktorer som utdanning, ratio og gruppestørrelse. Disse synes å skape forutsetninger for prosessuell kvalitet og skaper bekymringer for samspillskvaliteten i barnehagetilbudet i norske barnehager som kan ha betydning for barns trivsel, læring og utvikling i vid forstand (CIP). Blikk for vandring Barns vandringer framstår som mangefasettert og har sammenheng med barns individuelle forutsetninger og konteksten. Forhold i omgivelsene er betydningsfulle for barns utforskning og mobilitet. Når ansatte er fraværende, stiger konfliktnivået blant barna og situasjonen preges av uro. Ofte i kombinasjon med lite tilgjengelig lekemateriell, et begrenset område å oppholde seg på og få voksne til stede. Vandring kan betraktes som et synlig og hørbart uttrykk for hvordan barn opplever barnehagehverdagen. Det estetiske intervju Begrepet følelseskunnskap er relevant for barn under tre år. Barna har estetiske og sosiale samspill rundt musikkinstrumenter og i andre estetiske aktiviteter der de nonverbalt kommuniserer hvem de er, hva de føler, hva de tenker og kan. Estiske intervju kan være en egnet metode i småbarnsforskning. Små barns begrensede verbalspråk viser at estiske prosesser er viktig forskning. Små barns hverdagsliv i barnehager - deltakelse, tilhørighet og verdighet I tråd med annen forskning viser materialet at dagliglivet kan være logistisk utfordrende. Små barns behov for ro, forutsigbarhet og stabile relasjoner er utfordret. Barnehagen som arena for fellesskap og gjensidighet virker underfokusert, noe som er tankevekkende, i lys av barnehagen som kollektiv arena der barn kan erfare "utenforskap". Estetisk læring Pedagogiske ledere mener at estetiske fag er viktige for læring, danning, selvoppfattelse, samarbeid og språk. Sang, dans, drama og forming foregår både som planlagt og ikke planlagt aktivitet. Det er en sammenheng mellom hvor mye tid pedagogiske ledere bruker på disse fagene og selv bruker på å oppsøke kunstneriske aktiviteter. Estetisk læring handler om form gjennom formskaping i samhandlinger mellom barn/barn og barn/voksen.

Significant changes in day care institutions the last years in Norwegian society (i.e. increased number of smaller children, larger entities) represent challenges at many levels, and there is a need for enhancement of qualifications in practice, education and research field. This project aims to generate research-based knowledge about quality of daily life in Norwegian day care institutions for children under the age of three, and to develop tools for researching, evaluating and enhancing quality in day care for the youngest children. An important issue is to examine to what extent different group compositions affect the quality in relation to care, social relations, play and learning for small children in day care. Development of qualitative good day ca re institutions calls for up-dated and practice-based knowledge about the actual situation in day care. There is a need for development of relevant knowledge from the practice-field that is closely interlinked with competent preschool-teacher education. T he main goal in this project is to examine and analyze central aspects of daily life in day care. The focus will be daycare as a context for care and learning processes in order to develop an optimal basis for practice in ECEC and as a basis for education of future teachers. For children under three, aesthetic activities are important ways of interacting and learning; and aesthetic learning will be given specific attention in this project. This complex research-focus demands multifaceted theoretical pers pectives and a combination of different methodological approaches. The research project will consist of a main project (see project-description) and several co-projects that will be developed during the research process in close relation between researche rs, students and field of ECEC practice.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder