Tilbake til søkeresultatene

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Kausale mekanismer, identifikasjon og modellering: Tre tiltak for forbedring av doktorgradsutdanningen i sosiologi

Tildelt: kr 0,89 mill.

Å forstå årsaksrelasjoner er en viktig del av all samfunnsvitenskap, også sosiologi. Sosiologer forsøker f.eks. å besvare spørsmål om hvordan oppvekstvilkår, likhet og ulikhet og andre sosiale strukturer påvirker mennesker. Å skille årsak-virkningsforhold fra andre forhold i statistiske analyser er da en svært krevende øvelse. I samfunnet øker etterspørselen etter slike vurderinger av årsaker, både for å evaluere ulike politiske virkemidler og for å avgjøre hvor slike tiltak med hell kan settes inn. Teknisk og teoretisk kunnskap om kausalitet og identifikasjon av effekter er nødvendig for å kunne bidra konstruktivt til en slik dialog. Norske sosiologer er spesielt godtrustet til å bidra, fordi de har tilgang til særskilt gode data i administrative registre. Dette prosjektet styrker sosiologiens respons i møte med utfordringer knyttet til kausal identifikasjon og modellering. Prosjekter arrangerer kurs (på doktorgradsnivå) i kausale metoder, kurs i øvrige avanserte teknikker og workshops i bruk av registerdata med slike metoder. Så langt har prosjektet produsert et spesialnummer av et tidsskrift med norskspråklige artikler om årsaksanalyser, avholdt en rekke kurs av typen nevnt foran, og flere workshops.

Sosiologer har tradisjonelt gjort bruk av «statistisk kontroll» for å nærme seg årsaksforklaringer. De siste tiårene har definisjon og identifikasjon av kausaleffekter ved hjelp av teknikker som i mindre grad rammes av problemene knyttet til uobserverte f aktorer fått stor oppmerksomhet innenfor flere retninger i samfunnsvitenskap (Morgan og Winship 2007). Kurstilbudet ved flere norske universiteter er preget av at slike metodekurs gjerne blir undervist i av innleide lærerkrefter uten forankring i sosiolo gisk fagtradisjon. Kursprogrammene har vært preget av ad hoc-løsninger med lite forutsigbarhet for studentene i hvilke kurs som tilbys og til hvilke tidspunkt de tilbys. Prosjektet inneholder tre ulike tiltak som hver for seg vil forbedre ph.d.-utdanning en i sosiologi. Tiltakene fokuserer på hhv. a) spesifisering av testbar teori og utvikling av forskningsdesign som kan gi gode tester, b) styrking av kompetansen i statistiske analyseteknikker og c) større utnyttelse av mulighetene som bor i norske admini strative registerdata. Prosjektet skal besørge at det blir arrangert ph.d.-/forskerkurs i kausal modellering med et spesifikt fokus på sosiologiske problemstillinger. Kursene planlegges med ambisjoner om spesielt høy kvalitet både i kursets innhold og l ærekrefter, og oppfølgingen i etterkant av kurset. Temaene som vil bli undervist i er blant annet -- identifikasjon av kausale effekter vha "directed acyclical graphs", eksperimentdesign og statistisk-økonometrisk kausalanalyse. Videre vil det bli arrange rt kurs i ulike statistiske analyseteknikker ved jevne mellomrom, for å øke forutsigbarheten i kurstilbudet for ph.d.-studenter. Det siste tiltaket er å arrangere workshops for ph.d.-studenter i den praktiske bruken av de ulike design-strategiene og analy seteknikkene på norske registerdata.

Budsjettformål:

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Finansieringskilder