Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Kunstig sjøbunn for lange flytebroer

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

219273

Prosjektperiode:

2012 - 2016

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Mulighetsstudien "Ferjefri E39" utført av Statens vegvesen har undersøkt potensialet en ferjefri kystvei vil representere for handel og industri, og dermed sysselsetting og bosetting i regionen. Studien konkluderte med at en ferjefri kystvei med permanent e fjordkryssinger vil bidra positivt for å øke disse parameterne. For noen av de dype fjordkryssingene (over 500 meter vanndyp) kan flytebro være et mer kosteffektivt alternativ til bunnforankrede broer, selv om lange flytebroer vil kreve en form for sideforankring. REINERTSEN AS har sammen med sine partnere foreslått en slik flytende fjordkryssing for lange og dype fjorder. Kryssingen består av flytebro inn mot de to landsidene og en senketunnel midtfjords, hvor senketunnelen gjør at skipstrafikk inn og ut av fjorden ikke vil bli forhindret. I forbindelse med fjordkryssingen er et nytt forankringssystem for flytebroer uten direkte forankring i sjøbunnen foreslått. Denne "kunstige sjøbunnen" består av forspente rør på kryss av fjorden på 30 meters vanndyp som er forankret inn i fjellkammer på hver landside. Ideen med forankringssystemet kommer fra offshore olje- og gassindustrien hvor flytende plattformer, forankret med strekkstagteknologi, har vist seg kosteffektive på dypvannsfelt. For strukturintegritet og sikkerhetskrav må konseptet valideres mot forsøk hvor bl.a. ulike miljølaster påføres strukturen. Prosjektet har gjennomført fysiske eksperiment for å studere innvirkningen bølger, strøm og vind vil ha på ulike komponent-tverrsnitt relevant for fjordkryssingen. Arbeidspakker på skipsstøtbarriere (både i aluminium og stål),samt marine operasjoner og installasjon er også sett på. Disse tema er relevante for konseptet, men er per i dag ikke direkte dekt i regelverket. En HAZID (hazard identification) ble nylig gjennomført på tema «operasjon og vedlikehold», «skade- og ekstremtilstander» og «installasjon». Det ble ikke avdekket noen direkte show-stoppers. Videre detaljberegninger på element, samt risikovurderinger med hensyn til lastkombinasjoner ble anbefalt i det videre arbeidet. Pub likasjoner/lenker: Statens vegvesen: E39 - en nasjonal, regional og lokal veg Statens vegvesen: film om E39-prosjektet Strait crossings. Morten Bjerkås og Tore H. Søreide, REINERTSEN: Mooring concept for deep water crossings (s. 409) Fluid induc ed motions of multiple cylinders, pipe bundles and pentagonal cross-sections.pdf

Prosjektet skal utvikle og dokumentere en ny løsning for forankring av lange flytebroer. Arbeidet skal gjennomføre forsknings og utviklingsaktivitet for bringe et nytt konsept for forankring av flytende pontonger i forbindelse med brubygging. I tilfeller der store vanndyp skal krysses vet en av erafring at klassisk vertikal stagforankring til sjøbunnen kan være utfordrende og usikkert. Det er i denne sammenhengen lansert en ide som går ut på horisontale stålrør i hele fjordspennet som forankringspunkt for en veibane på flytende pontonger. Ideen er basert på norsk plattformteknologi utviklet gjennom de siste 20 år på norsk og senere internasjonal sokkel. Ved å benytte forspente stålrør i neddykket tilstand vil en kunne forankre den kritiske vertikale beveg elsen av veibanen uten å gå ned til sjøbunnen. Prosjektet har som hovedmålsetning å oppnå en teknisk godkjenning hos de norske veimyndighetene for deretter å kunne selge lisenser direkte til byggherrer eller delta i anbudskonkurranser for total leveranse. Det er gjort foreløpige sammenligninger av kostnader som antyder at et slikt konsept kan representere en kostnadsreduksjon på ca 40 % i forhold til de lengste bruspenn som er konstruert i Norge pr idag.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena