Prosjektet har i hovedtrekk fulgt de oppsatte planer, men etter styringskomiteens beslutning har man valgt å ikke prioritere videre arbeid med nummergjenkjenning av kjøretøyer. Det er imidlertid kartlagt hvordan ANPR/AUTOSYS kan brukes.
SINTEF har bygget og testet flere prototypvarianter av et mikrofonarray for støymessig utskilling av enkeltkjøretøy. Det er laget algoritmer og signalfiler for analyse. Resultatene fra tester viser at man kan skille ut støy fra enkeltkjøretøyer i løpende trafikk. Man ser tydelig kjøretøy som har unormalt høyt støynivå.
SINTEF har også utført mer felttesting av sensor- og trafikkregistreringsenheten TOPO, inkludert testing med meteorologiske data. Dette delsystemet gir bl.a. hastighet på kjøretøyet samt klassifisering i forskjellige kjøretøygrupper.
SINTEFs har klarlagt mulig bruk av nummergjenkjenning av kjøretøy (ANPR). Godkjenning av Datatilsynet vil være nødvendig ved en videreføring av arbeidet.
Acoustic One, i samararbeid med Norsonic, har ferdigstilt en prototyp av en ny støymåleenhet. Denne vil inngå som en modul i det totale målesystem.
Som et "spin-off" fra prosjektet har Norsonic startet kommersielt salg av en selvstendig støymåler.
Man har også utviklet en prototyp av en web-basert brukerportal, kalt "NorRemote". Gjennom web-portalen vil det være mulig å integrere andre sensortyper.
Norsk Elektro Optikk har utviklet og testet en prototyp av en CO-lasermåler. Testene viser at der er mulig å fjernmåle CO-utslipp fra en passerende bil, og at man kan skille ut kjøretøy med høye utslipp. Det er også mulig å måle andre typer avgasser. NEO vil lansere nye produkter innen dette felt.
Publisering av noen av resultatene fra prosjektet ble gjort på Norsk Akustisk Selskaps høstmøte i Trondheim i oktober. Mer komplette presentasjoner vil bli gjort på Internoise2016 i Hamburg og på BNAM2016.
En sluttrapport fra prosjektet er under utarbeidelse.
Vi kan konstatere at markedsinteressen for miljøstøy-målinger er stadig stigende.
Miljøbelastning fra veitrafikk, med støy og andre utslipp, er et økende samfunnsproblem. Prosjektet tar sikte på å utvikle metodikk og systemer som kan gi kvantitative målinger av støy, avgass og støv ned på enkeltkjøretøynivå. Kommersielle systemer for å måle/estimere forurensing fra enkeltkjøretøy finnes ikke og det ansees å være et betydelig internasjonalt marked for dette.
Gjennom prosjektet skal det utvikles en avansert målestasjon for veitrafikk hvor det legges opp til at resultater kan publiseres v ia internett. Det vil innbefatte nye mikrofonssystemer og andre sensorer for å logge miljøbelastningen fra enkeltkjøretøy og algoritmer for å kunne normalisere måleresultatene slik at de blir uavhenige av vær og føreforhold.
Prosjektet vil ha hovedfokus p å utvikling av målemetoder for støyemisjon med blant annet utvikling av avanserte retningsfølsomme og værbestandige mikrofonsystemer. Dette vil være i kjerneområdet for bedriftspartnerne. Det er en måleteknisk utfordring å skille lydemisjonen fra biler so m kjører tett sammen på veier med flere filer i samme retning. Samtidig er det viktig å registrere andre miljøparametre.
Forskningen skal dels foregå hos bedriftspartnerne, dels ved SINTEF og NTNU. Det vil også bli knyttet kontakt til andre forskningsmilj øer for å estimere andre miljøbelastninger fra trafikken.
Bedriftene Acoustic One og Norsonic AS ser et interessant og voksende internasjonalt markedspotensiale for systemleveranser innen dette markedssegmentet. Prosjektpartner Norsk Elektro Optikk AS (NE O) ser utvidede muligheter for levering av miljøgass-sensorer. Ved hjelp av forskningskompetanse fra SINTEF/NTNU og faglige råd fra Vegdirektoratet, ser vi med dette prosjektet gode muligheter for å realisere en innovativ og konkurransedyktig produktfamil ie.