Tilbake til søkeresultatene

IS-MOBIL-Mobilitetsprogr.f.utl.Ph.D-stu

Samsvarsbøyning av adjektiv i norsk - kongruenstilegnelse hos polskspråklige norskinnlærere Mobile resarcher: Marta Olga Janik

Tildelt: kr 0,16 mill.

Prosjektets hovedmål er å få større innsikt og forståelse for hvordan samsvarsbøyning av adjektiv i norsk som andrespråk tilegnes. Jeg skal undersøke læringsløyper og -rekkefølger av den adjektiviske samsvarsbøyningen. Dette vil bli gjort ved å analysere tekster og tester skrevet av polskspråklige norskinnlærere for å finne fellestrekk i kongruenstilegnelsen av adjektivet. Videre vil jeg analysere lignende tekster skrevet av engelsk og tyskspråklige innlærere for å kunne bestemme om polakkenes performans e er språkspesifikk (dvs. om transfer spiller noen rolle i den) eller universell. Tekstene til analyse vil hentes først og fremst fra ASK-korpuset. Prosjektet skal dessuten samle mer kvalitative data ved å teste noen få (ca. 5) morsmålsbrukere av polsk, t ysk og engelsk, mens de utvikler sine norskferdigheter. Denne undersøkelsen vil bli gjennomført ved å teste de samme informantene flere ganger over en periode på ett år for å få en større grundighet og troverdighet i å bestemme læringsløyper og -rekkefølg er. Undersøkelsen må delvis gjennomføres i Norge, for bare i Norge kan man tilegne norsk som andrespråk, dvs. i naturlig kommunikasjon, og ikke kun i formell undervisning. Prosjektet vil føre til en bedre forståelse av andrespråkslæringsprosessen. Ved å b ruke teorier fra kognitiv lingvistikk skal det forklares hva som skjer når et sterkt flekterende språk møter et mindre flekterende språk, og hvorfor en slik situasjon ikke alltid fører til letthet i andrespråkstilegnelsen. Prosjektet vil dessuten bidra t il ASKeladden prosjektet, og forsterke det eksisterende nettverket mellom Adam Mickiewicz Universitetet i Poznan og Universitetet i Bergen.

Budsjettformål:

IS-MOBIL-Mobilitetsprogr.f.utl.Ph.D-stu