Doktoranden Ekaterina Egorova holder for tiden på med sin doktorgradsavhandling ved Herzen Pedagogiske Universitet, hvor hun forsker innenfor fagfeltet norsk som andrespråk. I forbindelse med arbeidet med avhandlingen, samarbeider Egorova med Jorunn S. Jo hansen ved HiOA, høgskolelektor i norsk. Johansen holder på med forberedelser til en doktorgradsavhandling innenfor norskfaget, og samarbeidsprosjektet med Egorova utgjør et forprosjekt til avhandlingen, som kommer til å omhandle den samme sentrale temati kken som samarbeidsprosjektet fokuserer på. Funnene som blir gjort i forprosjektet, og materialet som blir utviklet, vil ha direkte relevans for både Egorovas og Johansens doktorgradsavhandlinger.
Egorova og Johansen ønsker med sitt samarbeid å bidra til en kompetanseutvikling på tvers av landegrensen som skiller våre naboland. De tar sikte på en fruktbar informasjons- og erfaringsutveksling, og fordypning i forhold til ulike pedagogiske praksiser i de to landene, grunnleggende ferdigheter, hovedsakelig l esing, skriving og muntlige ferdigheter, metodikk for språkopplæring og utvikling av didaktisk materiale.