Tilbake til søkeresultatene

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Analysis of human actions as barriers in major accidents in the petroleum industry, applicability of human reliability analysis methods

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektet er nå ferdig. Martin Rasmussen forsvarte doktorgraden med glans. Petro-HRA-metoden er nå komplett og levert, og en guideline er utgitt, publisert på www.ife.no/petrohra. Petro-HRA er en "komplett" metode som inkluderer retningslinjer for hvordan en skal gjøre de kvalitative fasene av HRA. Dette er ulikt de fleste andre HRA-metoder som er rene kvantifiseringsmetoder. 2016 hadde lavere arbeidsinnsats enn de foregående år, og hovedformålet var å oppdatere Petro-HRA-guidelinen etter en grundig test i et første virkelig prosjekt. Dette «First Use» prosjektet ble utført av DNV-GL for Statoil i høst, ikke finansiert av dette prosjektet. Som del av dette forskningsprosjektet intervjuet vi personene som gjorde First Use-analysen og brukte deres tilbakemeldinger for å oppdatere og forbedre metoden og dokumentasjonen. Arbeidet med «First Use» var ferdig sent i 2016 så den endelige guidelinen er datert januar 2017. Publisering: Petro-HRA ble presentert på et ESRA-seminar i september. Internasjonalt har det blitt presentert på PSAM og ESREL. Konsortiet er enige om å bygge på dette prosjektet og å lage et kurs for industrien om Petro-HRA. Vi tror at denne metoden og dette prosjektet vil ha stor innflytelse på sikkerhetsanalysene i industrien ved å tilby en metode som kan inkludere menneskelige aspekter av kritiske barrierer inn i sikkerhetsanalysene på en meningsfull måte.

The human contribution to the safety of petroleum installations has long been a concern for the industry and for the Petroleum Safety Authority of Norway. In the petroleum industry, quantitative risk analysis (QRA) has been used in order to predict the li kelihood of failure. However, this has mainly been focused on technical barriers. There are no standardized methods for how Human Reliability Analysis (HRA) is performed, nor a standard of how human error probability data should be integrated in the QRA. Statoil has begun exploring the usage of a simplified HRA method (SPAR-H) from the nuclear industry, revealing a method that is a good candidate for further development and use in the petroleum industry. The aim of this project is to test, evaluate, adjus t and standardize HRA to accident scenarios in the petroleum industry, thus improving the decision basis for managing risk in design and operations. This will be done by adapting performance shaping factors to the petroleum industry, developing guidelines for the qualitative HRA process, and testing HRA on human actions in major accident scenarios. Four work packages are defined: I. Evaluation and adjustment of contextual factors for human actions in accident scenarios in the petroleum industry. II. Task analysis and human error identification analysis (Human error analysis and reuse methodology). The purpose is to simplify the task analysis and human error identification analysis by looking at how much of the task analysis can be reused. III. Qualitativ e data collection: Interviews, observations and questionnaires. Evaluation and optimization of the qualitative data collection process. IV. Studies for the quantification by an expert group. Development of a systematic expert judgment process for evaluati on and validation of parameters in the HRA method, such as nominal values and the effect of performance shaping factors (multiplier values).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PETROMAKS2-Stort program petroleum