Tilbake til søkeresultatene

REISEPOL-Reiselivspolitikk

Økt lønnsomhet og verdiskaping med fokus på internasjonal konkurranseevne

Tildelt: kr 0,30 mill.

Vårt prosjekt vil forske på og teste ut inntektsgenererende strategier, det vil si strategier og virkemidler som øker næringens lønnsomhet gjennom økte priser og høyere volumer med fokus på utenlandsmarkedene. De strategiske områdene er utvikling av unike produkter, pakking, markedsføring og salg, samt industrialisering. Forprosjektet inneholder 6 arbeidspakker (WPer): WP 1: Modeller for god innovasjonspraksis for å skape unike opplevelser WP 2: Modeller for dynamisk digital pakketering som skaper volum og marginer WP 3: Modeller for effektiv fellesmarkedsføring i utlandet for å sikre volumvekst WP 4: Modeller for effektiv samproduksjon av helhetlige reiseopplevelser for å skape volum og industrialisering WP 5: Modeller for effektiv gjestehåndtering i re iselivsnæringen for økt volum WP 6: Modeller for effektiv ansatthåndtering i reiselivsnæringen for økt volum og industrialisering Forprosjektet skal utforme en strategi og plan for behovet for forskningsbasert kunnskap som underbygger næringens strategis ke muligheter og ambisjonsnivå i utenlandsmarekdene. Dette gjøres i samarbeid med følgende bedrifter i forprosjektet: (1) Rica Hotels ASA, (2) Choice Hotels Scandinavia ASA, (3) VisitOslo AS, (4) Thon Hotels, (5) Hurtigruten ASA, (6) Color Line AS, (7) NS B AS, (8) Alpinanleggenes Landsforening, (9) Scandic Hotels AS, (10) Alpinco, (11) Fjord Norge AS, (12) Dyreparken Utvikling AS, (13) Hovden Skisenter AS, (14) Visit Syd AS, (15) Canal Street AS og (16) Utsikten Kunst. Forum for Reiseliv og Arena USUS o rganiserer 14 av disse og vil være en viktig koordineringskraft for å håndtere mengden bedrifter. HIBU, Agderforskning og Menon er de største forsknings- og utredningsmiljøene innen reiseliv og har valgt å gå sammen for å bidra til en nasjonal forskningsi nnsats. Prioriteringer og innhold i hovedprosjektsøknaden vil være et resultat av hva som optimerer næringsaktørenes muligheter til å lykke internasjonalt med økt topplinjevekst og økte markedsandeler.

Budsjettformål:

REISEPOL-Reiselivspolitikk