Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Coordination agreements, financial incentives and local responses in the governance of Danish and Norwegian health and care services

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektet analyserer virkninger av nyere reformer og flernivåstyringen av danske og norske helse- og omsorgstjenester. Det gjennomføres av forskere ved IRIS - International Research Institute of Stavanger, Høgskolen i Oslo og Akershus og Københavns Universitet. Prosjektet er basert på såvel kvalitative som kvantitative metoder. Prosjektets medarbeidere har gjennomført en rekke enkelt- og gruppevise intervjuer med sentrale personer i kommuner og helseforetak i Danmark og Norge. Dette gjelder deltakere i forhandlingene om samarbeidsavtaler, medlemmer av samhandlingsutvalg, rådmenn/økonomiansvarlige, helse-/omsorgssjefer og -politikere, brukerrepresentanter m.m. Det er også gjennomført spørreundersøkelser blant kommunale helsepolitikere og medlemmer av samhandlingsutvalg i Danmark og Norge, og blant kommunale helseadministratorer i Norge. En spørreundersøkelse blant norske pasientorganisasjoner gjennomføres høsten 2017. Foreløpige resultater er blitt presentert i forelesninger for studenter og på konferanser og workshops (inkl. de nordiske statsviterkonferansene (NOPSA) i Göteborg, august 2014, og Odense, august 2017). Våren 2014 utga Fagbokforlaget boken «Hvordan har vi det i dag, da? Flernivåstyring og samhandling i norsk og dansk helsepolitikk», skrevet av H. Rommetvedt, S. Opedal, I.M. Stigen og K. Vrangbæk. Boken trekker veksler på inneværende prosjekt, selv om den primært er basert på et tidligere prosjekt innenfor Helseomsorg-programmet («Learning from different experiences»). Resultatene er omtalt i artikler i Dagbladet, Stavanger Aftenblad og Ukeavisen Ledelse.

Kunnskap fra dette prosjektet har dannet grunnlag for utvikling og gjennomføring av flere nye prosjekter med temaer som samhandlingsreformens konsekvenser for kommunale pleie- og omsorgstjenester, øyeblikkelig hjelp-tilbud i kommuner, bruk av velferdsteknologi og "Disease Management Programs". Prosjekterfaringer og resultater er formidlet gjennom en rekke papers og foredrag for relevante brukergrupper. Prosjektet har således bidratt til kompetanseutviklingen i praksisfeltet. Det har også bidratt til å styrke undervisningen på masternivå i styring og ledelse/samhandlingsledelse (OsloMet) og folkesundhedsvidenskab / statskundskab (Københavns universitet). Se resultatrapport for utdyping.

The project focuses on two major instruments in the Norwegian Coordination reform from 2012 and their parallels in the Danish Structural reform from 2007: 1) The statutory establishment of coordination agreements between municipalities and regions/hospit als/health enterprises. 2) The financing systems with municipal co-financing of specialized services and payment for patients who have to stay at hospitals after finalized treatment, covered by block grants from the state, and in the case of Norway earma rked grants for acute help and 24 hours care to be established in the municipalities. The study analyses the implementation and effects of the reforms with regard to: 1) better coordination of services and flows of patients between municipalities and re gions/hospitals/health enterprises, 2) municipalities taking care of a larger share of the health and care services, and 3) reinforcement of the preventive health work of the municipalities. The study is based on: 1) Qualitative, in depth case studies of a) the development and implementation of coordination agreements between a selection of municipalities and hospitals/health enterprises, and b) the activities of committees and other forums for coordination between the same selection of municipalities and hospitals/health enterprises. 2) Qualitative, in depth case studies of the development of new health and care services and activities in selected municipalities. 3) Quantitative analyses of data from nationwide, web based surveys among a) members of coordination committees/forums for representatives from regions/hospitals/health enterprises and municipalities, b) the health directors/administrative leaders of the municipalities' health and care services, c) the local politicians who are members of th e municipal boards responsible for health and care services, and d) users, that is the nationwide organizations for patients and disabled persons.

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester