Tilbake til søkeresultatene

FORSKSKOLE-Forskerskoler

EPINOR - National research school in population based epidemiology

Tildelt: kr 23,8 mill.

Ved utgangen av 2021 opphørte finansieringen av EPINOR og vi kan se tilbake på ni suksessrike år som nasjonal forskerskole i populasjonsbasert epidemiologi. Fra januar 2013 til desember 2021 har mer enn 320 PhD studenter blitt tatt opp ved forskerskolen, og det er per i dag 130 aktive studenter. Det nasjonale nettverket av PhD studenter og forskere er betydelig styrket gjennom EPINOR og vi har konsekvent åpnet for stor bredde i prosjektene slik at vi har sikret et store nasjonale og lokale nettverk som, gir høy aktivitet. EPINOR ble innvilget et år forlengelse grunnet sentrale arrangementer knyttet til den pågående epidemien og epidemiologi som fagfelt. Vi lykkes med gjennomføringen av disse arrangementene og det ble sendt inn en ny søknad, koordinert fra NTNU, om nasjonal forskerskole. Sentrale arrangement i EPINOR har vært de årlige sommerskolene og høstmøte i forbindelse med NOFE konferansen, i tillegg til studentdrevne webinarer med tilbakemeldinger fra seniorene i nettverket. Det har også vært arrangert månedlige lokale PhD samlinger (fysisk/digitale) gjennom de ni årene. Vi har også finansiert utenlandsopphold på inntil tre måneder samt deltakelse på anerkjente internasjonale kurs. Alle PhD veilederne har hatt tilgang til veilederseminar der vi ser at de seminarene vi har fått best tilbakemelding på har vært organisert i samarbeid med andre forskerskoler med flere deltakere. Som en fortsettelse av EPINOR har PhD institusjonene gått med på å bidra med administrative ressurser for å bidra til at de planlagte aktivitetene kan fortsette fremover. Disse aktivitetene involvere et studentdrevet EPINOR jr nettverk med ansvar for nasjonale og lokale PhD arrangement, den årlige PhD dagen organisert i samarbeid med NOFE og et årlig nasjonalt møte med kursansvarlige fra utdanningsinstitusjonene. Styringsgruppa vil også videreføre et årlig digitalt møte.

EPINOR has successfully contributed to a better national coordination of PhD training, more easily available PhD courses, strenghtening of national PhD networks and junior-senior networks, improved PhD supervision and a continuation of EPINOR after the funding from RCN has ended.

Epidemiological research has gone through an enormous development during the last decade, from being a independent field of research to a truly multidisciplinary and complex area of research. The need for bringing together different fields of research has been especially evident in the search for biomarkers of disease/effects, and in the rapidly growing field of systems epidemiology where basic science and epidemiology is merged. The challenge also lies in exploring the full potential of the unique bioba nks recently concluded to be of uttermost importance for human health research, by the RCN evaluation in 2008. In order to best meet the challenges of the growing complexity of this multidisciplinary field the research communities need to be integrated o n a national level and students educated in a broader network than today. The best way of achieving this is through establishing a national research school in epidemiology where students have access to the best competence nationally and internationally as well as networks of biobanks. The scientific focus of this proposal will be on population based studies and lifestyle related diseases, systems epidemiology and environmental factors in relation to health. The use of the internationally unique biobanks and different registries forms the basis for this research. Unique longitudinal and on-going population based studies and availability of bio banks make epidemiological research in Norway attractive to international partners, but would indeed benefit furt her from a national integration. The students of the national research school will be offered coordinated courses nationally, international courses, higher quality supervision, workshops and summer schools nationally and internationally as well as easier access and support to/for research stays abroad and international lecturers at courses and workshops. This way they will achieve a better quality PhD, on time and being part of larger networks

Budsjettformål:

FORSKSKOLE-Forskerskoler

Finansieringskilder