Tilbake til søkeresultatene

HAVKYST-Havet og kysten

Modelling Fishery Landings Locations and Product Forms

Tildelt: kr 2,9 mill.

De siste årene er reduksjonen i antallet aktive fiskefartøy en av de viktigste strukturelle endringene i norsk fiskerinæring, så vel som internasjonalt. Vi viser i en artikkel i Marine Policy at utviklingen i Norge er svært lik den en også kan observere i fiskerier med individuelle fartøyskvoter i land som Australia, Canada, Chile, Island og USA. I alle landene er antallet aktive fartøy halvert, men det er en endring som tar tid. Dette er en endring som har stor betydning for fiskeriavhengige kystsamfunn, fordi det øker konkurransen om fiske. Hvilke samfunn som er mest attraktive som hjemmehavner eller som mottakshavner får da stor betydning for hvem som vil gjøre det godt og hvem som vil slite. I en artikkel som er publisert i ICES Journal of Marine Science (Editors Choice) viser vi at for havnene i Øst-Finmark, så er det betydelige forskjeller i pris mellom selskap og havner som gjør at konkurransen om fisken er reell. Det er også en mengde andre attributter som størrelse, redskap og kvalitet som bestemmer prisen. Prisbanen over tid er likevel felles i de forskjellige havnene, som en vil forvente i et integrert marked. I en oppfølgingsartikkel vises det at marginene varierer betydelig mellom forskjellige regioner fra Finnmark til Sunnmøre. Variasjon I priser mellom regioner og over tid gir også sterke indikasjoner på at minsteprisene er bindende bare i korte periode eller ikke i det hele tatt. I en artikkel hvor vi undersøker landingsmønster for enkeltfartøy viser imidlertid resultatene at det er relativt få fartøy i kystflåten som leverer i flere havner. I så måte er det markedskontestabilitet som synes å være den viktigste mekanismen for markedsintegrasjon i forskjellige regioner og prisutligning mellom havner, hvor det er tilstrekkelig at et mindre antall mobile fartøy faktisk utnyttet arbitrasjemulighetene. Ved bruk av amerikanske data vises det også at det er forholdsvis sjelden en får betydelige prisøkninger når fartøyskvoter innføres, at det ofte leder til lenger fangstsesong, men at det i mange fiskerier ikke leder til store endringer. Prosjektmedarbeidere fikk også mulighet til å delta på to artikler på tilknyttede tema som gjør bruk av resultatene eller teori/metode. I et arbeid som viser at hypoksiaforekomster styrer fiskemønster. I en comment relatert til forvaltningssystemet for hvaler påpekes det hvordan fiskeradferd kan være med å gjøre omsettelige kvoter lite hensiktsmessig. Norske torskefiskeri ble, basert på data fra prosjektet benyttet som et datapunkt i utviklingen av såkalte Fish Performance Indicators. Dette er et sett indikatorer som både tar inn med fiskerispesifikke, men også mer generelle governance indikatorer for forvaltning og verdikjeder i fiskerier.

The main objective of this project is to investigate fishers´ choice of landing location, and to what extent they process the fish on the trip to the landing location given their catch for the Norwegian whitefish sector. The first step in this analysis is to obtain knowledge about to what extent prices vary due to vessel and gear type, product forms and fish size and landing location using hedonic price analysis. The main analysis in the project will be to estimate a discrete-choice model addressing the f ishers´ choice of landing location and product form given the catch and other decision relevant factors such as time of the year, vessel type, price, regulations, total quota, distances, weather, relationships with specific landing locations etc. This is an important addition to the general literature that has tended to focus on where to fish with which gear and what species to target, but that has paid limited attention to what happens with the fish after it has been brought onboard. We are able to condu ct this analysis because we have access to a unique data set from the Norwegian Rawfish Organization, which in addition to the information normally contained on landing notes also contains information with respect to the product form in which the fish wer e landed and where it was landed. As we have knowledge about the landing locations, we can also analyze the results from the landing location perspective to obtain information about what makes some landing locations successful, while other lose share over time. Given the introduction of individual vessel quotas for the coastal fleet in the middle of our sample, we can also investigate whether landing patterns were influenced by this dramatic regulatory change. This provides knowledge with respect to what constitute competitive seafood value chains in coastal communities.

Budsjettformål:

HAVKYST-Havet og kysten