Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

OPERATIONAL LOGISTICS AND BUSINESS PROCESS MANAGEMENT IN HIGH ARCTIC OIL & GAS OPERATIONS

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektnummer:

225318

Prosjektperiode:

2013 - 2018

Samarbeidsland:

OPLOG-porsjektet har hatt et fokus på operasjonelle logistikk-utfordringer ved offshoreleveranser (feltlogistikk) til oljerigger og installasjoner i nordområdene, og på samspillet mellom feltlogistikk og beredskap knyttet til de fartøy som er i operasjon knyttet til et felt. Sammenlignende studier har blitt gjennomført mellom Norge, Russland og Grønland. Vi har sett på krav til fartøytilpasning og behov for multifunksjonalitet for å kunne ivareta et bredere sett av oppgaver, og innovasjonsprosesser for å kunne utvikle mer skreddersydde fartøystyper. Vi har studert flåtekonfigurering og samspill med forsyningsbaser i Grønland, i norsk og russisk del av Barentshavet og i Karahavet i Russland. Manglende transportinfrastruktur, tåke, ising og i noen områder is og isfjell stiller ekstra krav til offshore service kapasiteter sammenlignet med mer sørlige områder som Nordsjøen. Det kreves også et tettere koordineringssamvirke i interaksjonen mellom oljeselskapet som er operatør, forsynings- og beredskapsbaser, og rederier. På fartøysiden er det en krevende balanse med økt skreddersøm i utformingen av fartøy og flere funksjoner på hvert fartøy på den ene siden og fleksibilitet i bruksområder såvel som investerings-og driftskostnader på den andre. Tilpassete kvalitetsindikatorer for logistikk i denne type operasjonsområder er utviklet i prosjektet. Forskningsarbeidet har vært gjennomført av et forskerteam fra fire norske og to utenlandske universitet. Fem industripartnere har bidratt finansielt og faglig inn i prosjektet. Oplog-prosjektet har vært ledet av Handelshøgskolen, Nord universitet.

Oplog-prosjektet har bidratt til å styrke den faglige forståelsesrammen knyttet til utfordringer og krav når det gjelder offshore felt- og beredskapslogistikk innenfor olje- og gassnæringen i arktiske områder. Prosjektet har styrket relasjonene mellom akademia og næringsliv, og bidratt til økt kunnskap om innovasjonssamspillet mellom de ulike ledd i den maritime verdikjeden. Prosjektet har bidratt til økt vitenskapelig innsikt og styrket internasjonalt forskersamarbeid når det gjelder på operasjonell logistikkstyring, verdikjedekonfigurering og åpne bedriftsmodeller for mer radikale innovasjonsprosesser.

This project emphasizes the operational logistics challenges of oil and gas activity in Arctic waters. We contribute to the development of value chain-integrated business process management models that may increase logistics quality, efficiency and safety in high turbulent maritime contexts. The partners within this project will through collection of data, prototyping and active experimentation develop state of the art knowledge on risk and business process management systems matching operational logistic s challenges and vessel technology demands in three different geographic settings (The North Sea, The Barents Sea (Low Arctic) and ice covered waters (High Arctic). The focus will be on three categories of offshore service vessels: supply (PSV), achor-ha ndling (AHTS) and stand by (ERRV) providing logistics, towing, ice management and SAR duties for oil and gas exploration expeditions. Our scientific ambition is to contribute to knowledge that may reduce risk and to increase the competitive advantage of the ship owners following innovative strategies in new challenging market arenas. Data is collected through a broad range of sources including interviews throughout the value chain, and participant observation studies within the chosen operational settin gs.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2