Ideen bak ViProMa prosjeket er å introdusere simuleringsbaserte arbeidsprosesser i maritim industri; utvikle kunnskap, metoder og programvare som vil gjøre det mulig å optimere ytelsen av handelsskip, offshore skip og integrerte operasjoner - i stedet for å optimere ytelsen til del-systemer hver for seg. Hovedmålsetningen med prosjektet er å utvikle et åpent, standardisert rammeverk for system-simulering og virtuell prototyping, som skal være en ny plattform for produktutvikling, trening og samhandling i den maritime industri.
Endelig status per utgangen av desember 2016:
WP1 - Virtuell prototyping rammeverk
En første versjon av rammeverket er utviklet, inkludert en kommunikasjonsbuss for distribuert simulering. Rammeverket er testet i WP3, og det skrives nå en rapport/paper om dette. Rammeverket er også publisert på web (www.viproma.no).
WP2 - Domene modellering
Det er utviklet et sett med generiske domenemodeller som er testet opp i mot rammeverket fra WP1.
WP3 - Demonstrator
Denne aktiviteten ble igangsatt ila 2015, og gjennom møter med industripartnerne hvor demonstrator-caser har blitt definert. De første demonstratorene ble gjennomført i starten av 2016, og resultatene og erfaringene fra testingen hos industripartnerne vært veldig positive. Det er skrevet case-rapporter som oppsummerer resultatene fra demonstratorene.
The scope of the ViProMa project is to introduce simulation-based work processes in the maritime industry; develop knowledge, methodology and software that will enable optimization of overall system performance of merchant ships, advanced offshore vessels and integrated operations - rather than optimizing performance of individual components.
The primary project objective is to develop an open, standardized framework and architecture for system simulation andvirtual prototyping, which will be a new pla tform for product development, trainingand cooperation in the maritime industry.
Secondary objectives include (1) Technology investigation and knowledge transfer from other related industries such as automotive and aviation; (2) Develop a common framewo rk, system model and interface standards; (3) Develop generic models for all key structures, parts and equipment of ships and offshore vessels; (4) Propose standardized performance measures, operational profiles and operational scenarios for design benchm arks within the Virtual Prototyping Framework; and (5) Develop industry demonstrator.
The results from the ViProMa project - including future IPN and commercial follow-up projects, development of commercial software, etc. - will generate new collaborati on arenas and allow for more efficient work processes. This will eventually accelerate innovation, reduce costs and time to market.
The output of the project is 1 PhD, 1 post.docs and at least 10 MSc candidates. The project will be carried out in close c ollaboration with the Norwegian maritime industry.