Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Innovation and successful international commercialization of small technology based start-ups.

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

225655

Prosjektperiode:

2012 - 2016

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Fagområder:

Hvordan å lykkes med sitt eget teknologiselskap? Forskningen i denne doktorgradsavhandlingen fokuserer på de konkrete faktorer som må ligge til grunn for at et selskap skal lykkes fra idé til kommersialisering. Avhandlingen følger et sett med spesifikk e case-studier, og får sådan unik innblikk i dynamikken og samspill som er nødvendig for at mindre teknologiselskaper innen olje og gassbransjen lykkes. Ved å følge selskaper fra idé-stadiet, til pre-kommersialisering og oppkapitaliseringsstadiet og s iden til pilotering og kommersialisering vil studiet være høyst relevant for gründere som vil lykkes, offentlige organisasjoner og andre interessenter. Vision Io AS, sammen med Universitetet i Stavanger og Forskningsrådet ser på dynamikken og samspill et mellom offentlige finansieringsmidler, ny teknologi, private investorer i regionen og sluttbrukere av et nytt produkt. Hvordan kan vi effektivisere gründerprosessen slik at den mest sannsynlig vil lykkes?

Flere selskaper i Stavanger klusteret har i den siste tiden blitt kjøpt opp av større internasjonale konsern som siden har flyttet kompetansen ut av Norge. Konkrete eksempler på dette er Easywell (kjøpt opp av Halliburton) og Datavision (kjøpt opp av Bake r Hughes). Primærårsaken til at små selskaper velger sell-out er for å få tilgang til infrastruktur, kapasitet og kunnskap for å kunne nå ut til nye kunder i andre land. Hvilke faktorer innen innovasjon er det som må ligge til rette for at de nye små no rske teknologiselskapene, skal kunne lykkes med sin internasjonalisering uten å måtte foreta sell-out? Med internasjonalisering mener vi etablering og kommersialisering av produkter i utlandet, mot store kunder som er av primærinteresse. Er det nødvendigv is slik at vi trenger å selge ut virksomhet etter virksomhet til større multinasjonale selskaper, bare fordi vi trenger infrastrukturen og kapitalen som de har tilgang til, eller kan vi gjennom åpen innovasjon, deling av kunnskap om nye markeder og optima lisering av eksport, klare å unngå at de havner i en sell-out situasjon? Rogaland Eksportutvikling (REU) og Universitetet i Stavanger ønsker et samarbeid om å forske på om åpen innovasjon er en viktig faktor for at små teknologiselskaper fra Rogalandsr egionen lykkes mot utlandet, og i så fall hvilke av disse faktorene som sørger for suksess. Årsaken til dette er en mengde norske selskaper innen dette segmentet som nå tar steget ut mot internasjonalisering. REU har valgt tre små innovasjonsselskaper inn en teknologisegmentet for den kvalitative forskningen. Disse selskapene er: Vision IO AS, Completion Technology Resources AS og IK AS. Se mer og detaljert forskningsbeskrivelse i vedlegget.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd