Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Innovasjon for global forretningsutvikling- effekter av internasjonalisering

Tildelt: kr 0,55 mill.

Prosjektnummer:

226259

Prosjektperiode:

2013 - 2017

På selskapsnivå fokuserer dette prosjektet på hvordan internasjonale selskapers hovedkontorer påvirkes av at de har aktiviteter i Norge. På organisasjonsnivå vil fokus være på å avdekke de utfordringene norske selskaper møter når de lokaliserer, strukturerer og koordinerer sine internasjonale aktiviteter. Felles fokus for begge nivåer vil være å studere selskaper som er del av olje og gass næringen i Norge, som har internasjonale aktiviteter, enten i USA (Houston), Kina (Shanghai), Brasil (Rio) eller Singapore. Gjennom en omfattende og bred survey blant en større utvalg av norske olje og gass selskaper skal prosjektet prøve å lage et beslutningsverktøy som kan fremme organisatorisk innovasjon, gjennom økt konseptuell forståelse av internasjonal organisering av kontrakter og selskapsstyring. På klyngenivå har fokus i dette prosjektet være på å forklare under hvilke strategiske endringer norske olje og gass selskaper tar gitt fallet i oljeprisen. Det har vært gjennomført en rekke dybdeintervjuer med aktører i hele verdikjeden av næringen for å kartlegge strategiske endringer som følge av oljeprisfallet. I tillegg har det vært gjennomført en produktivitetsundersøkelse av olje og gass næringen før oljeprisfallet. Målet har vært å danne en kartlegging av strategiske endringsprosesser gitt oljeprisfallet for å utforme en effektiv næringspolitikk for næringen.

Kommersiell kompetanse og organisatorisk innovasjon er en del av innovasjonsdimensjonen som ofte blir glemt, men som er like viktig for verdiskapningspotensialet som teknologisk nyvinning og kommersialisering.Gitt en sterk grad av internasjonalisering av norske bedrifter de siste årene, har det blitt et økt behov for å utvikle organisasjonsmodeller (organisatorisk innovasjon) som er tilpasset ulikheter i kultur og tar hensyn til geografisk distanse. Gitt nye markeder åpner det seg også store muligheter f or markedsinnovasjon (tilpasning til nye markeder som åpnes for produkter eller tjenester). Outsourcing og offshoring har gitt tilgang til reduserte kostnader, men også tilgang til en helt annen kompetansebase. Dette har gjort at det har blir større varia sjon i måten å organisere bedriftene på, enten du er hjemme eller ute. Det har blitt mer vanlig å bruke hele verden som sin kompetansemessige base, dette setter igjen nye krav til måten å organisere bedriften på, inkludert hvor man skal lokalisere bedrift en. Ulike typer organisering gir ulike effekter som kan påvirke konkurranseevne og verdiskapning. Organisasjonsinnovasjon og en bedre forståelse av effekter av internasjonalisering, gir også bedriftene og myndighetene bedre forutsetninger til å skape en bedre kunnskapsdynamikk innad i næringen (Et kunnskapsbasert Norge, 2012). Målet er å utvikle samarbeid og kunnskapsdynamikk, slik at eksterne kunnskapsmessige virkninger utnyttes på en mest mulig effektiv måte ved en minimal innsats av offentlige midler . En kunnskapsdynamikk er noe bedriftene sammen som et del av et næringsmiljø kan gjøre noe med, men også noe myndighetene kan utnytte direkte for å sørge for best mulig utvikling av strategiske kunnskapsmiljøer i Norge, rettere sagt, hvordan utvikle orga nisering av norske bedrifter (organisasjons innovasjon på nasjonalt nivå) og legge til rette for innovasjon for global forretningsutvikling.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2