Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

PurSense: Operation monitoring and decision support for purse seiners

Tildelt: kr 3,7 mill.

Dagens fiskefartøy er kompliserte og gir skipperen mange valg relatert til hvordan fartøyet skal drives. Typiske valg er hvilke motorer som skal være i gang, hvilket turtall de skal gå med, hvordan energien distribueres, valg mellom ulike variasjoner av dieselelektrisk, dieselmekanisk og hybrid fremdrift, propellstigning osv. Med støtte fra Norges Forskningsråd og Fiskeri og Havbruksnæringens Forskningsfond har derfor rederiene Eros, Ervik&Sævik, Herøyhav og Kings Bay sammen med SINTEF Fiskeri og Havbruk startet forskningsprosjektet PurSense. Det har i prosjektet blitt utviklet verktøy for å hjelpe skipperen å drive fartøyet så effektivt som mulig, for å redusere drivstofforbruket og fartøyets utslipp. Dette er dermed gunstig for både rederi og miljø. Verktøyene gir skipperen råd om hvilke valg skipperen bør ta, med spesiell fokus på valg mellom ulike varianter av dieselelktrisk og dieselmekanisk fremdrift. Rådene baseres på analyse av tidligere operasjoner. Metodene som er utviklet er generiske og kan benyttes både innen fiskeri, offshore og andre maritime næringer. De er også overførbare til annen type industri. Det utviklede systemet er installert i fire ringnotfartøy for utprøving og videre forbedringer.

The proposed project aims to develop decision support software that will aid the crew on board purse seiners in improving the energy efficiency of their fishing operations. The suggestions made by the software will be based on statistical and model-based calculations. Such calculations require input in the form of of sensor data collected from a multitude of machinery components and systems on board the vessel. Today, such sensor data is often not available, either because the equipment is not sufficientl y instrumented or because the data is limited to use in the components' own control and monitoring systems. Components that do communicate operational data do so using a plethora of different, often proprietary, protocols, formats and interfaces. An integ ral part of this project will therefore be to develop a generic hardware and software infrastructure capable of collecting and distributing data from systems across the ship and making them available in a standardised manner.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2