Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Estimating Mobile Demand

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

226900

Prosjektperiode:

2013 - 2018

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Fagområder:

I tjenesteindustrien slik som for eksempel telekomindustrien er forbrukernes valg av prisplan preget av kompleksitet. Prisene er ofte ikke-lineære og flerdimensjonale, og produktene selges ofte som produktpakker. Forbrukerne kjøper et produkt før de forbruker, og kjøpet blir periodisk fakturert og fornyes ofte automatisk, med mindre det blir eksplisitt stoppet. Det er vist at forbrukerne ofte ikke velger det kostnadsminimerende tilbudet når de kjøper produkter i markeder med de ovennevnte egenskapene. Mer eksplisitt er det vist forbruker tenderer til å ikke bytte abonnementsavtaler og at det finnes status quo atferd i slike markeder. Denne doktorgradsavhandlingen tar sikte på å studere beslutninger preget av status quo-atferd, og to områder er særlig analysert. For det første observeres status quo-adferd blant i valg av politikere, da velgerne pleier å gjenvelge sittende politikere. Jeg finner at sittende politikere har en økt sannsynlighet for å bli gjenvalgt ettersom partielitene utøver status quo-oppførsel i nomineringsprosesser. For det andre kjennetegnes forbrukernes kjøpsbeslutninger innenfor serviceindustiren ofte ved å velge status quo-alternativet. Prosjektet har spesielt tatt sikte på å forstå når forbrukeres valg avviker fra status quo-valget i telekomindustrien, dvs. når velger forbrukere å bytte prisplan og når forbrukere velger å bytte operatør. Jeg finner at forbrukerne har en tendens til å forbli på deres nåværende abonnement, selv om kostnader ville vært redusert dersom de byttet abonnement. Videre er beslutningen om å bytte hovedsakelig drevet av andre faktorer enn potensielle reduksjoner i kostnader. Avhandlingen har resultert i ett publisert papir i European Economic Review (NSD rangering, nivå 2) og to working-papers. Foreløpige resultater fra avhandlingen er presentert på flere faglige konferanser: det 39. og det 40. årsmøte i Samfunnsøkonomisk Forening, the European Meeting of the Economic Science Association 2016 og The 11th Nordic Conference on Behavioral and Experimental Economics. Resultater har også blitt presentert på instituttseminarer ved Handelshøyskolen BI og Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet. Kandidaten har deltatt på flere work-shops, og resultatene har blitt presentert på European Political Economy work-shop i Rotterdam og Rickne work-shop på Frisch-senteret i Oslo. I tillegg har resultatene blitt formidlet til de relevante forretningsenhetene i Telenor.

Mobile operators sell network access and services with many price points and often complex price structures. Different type of services such as voice, SMS and data access is sold in a bundle. A mobile operator possesses several sources of information of their customers? usage of mobile services. Such information includes billing data (CDRs), and market surveys such as conjoint studies. This PhD thesis will use a mobile operators' available customer information to analyse the demand for mobile services, b ut using methods not applied in the daily running business. The analyses will build upon existing economic models, but extend or adjust these models to fit the market conditions mobile operators are facing today. Three possible themes are identified, a nd one theme might contribute to several papers. First, consumers do not always choose the optimal price plan given their consumption. For some services, consumers appears to have a flat rate bias, while in other cases consumers on average seem to underes timates demand. Optimal pricing depends upon how consumers see the mobile operator?s products. The first theme in the thesis is accordingly to evaluate consumer behaviour (behaviour economics) when buying a mobile access. My second theme is based on the a vailability, within Telenor, of individual specific customer data. It is possible to estimate both demand for network access and usage. Here I will choose one or more method, adjusts it to my available data, and estimate price elasticities for network acc ess and/or usage. My third theme is to analyse complemtarity effects between communication services. When consumers call or text each other, this communication often results in a reply by the same or another service. I will focus on call-back effects on S MS.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd