Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

CRAFTTRANS - Innovating for more efficient and sustainable transportation among Norwegian craftsmen

Tildelt: kr 3,7 mill.

Dette prosjektet har undersøkt mulighetene som ligger i bruk av elektriske varebiler og mobilstyringsapplikasjoner for å utvikle mer effektive og bærekraftige transporter bland håndverks- og servicebedrifter i Norge. Datagrunnlaget har innbefattet trafikktellinger, spørreundersøkelser blant næringsaktører, case-studier av tidlige brukere og analyser av GPS-baserte kjøre-logger. Volum på håndverkertransporter: Prosjektet har beregnet volumet av håndverkertransporter i Bergen, Oslo og Trondheim og kjennetegn ved denne trafikken. Estimater basert på passeringer i bomsnitene finner at håndverkertransport utgjør 11 % av trafikken i Oslo på en vanlig ukedag, 15 prosent i Bergen og 5 prosent i Trondheim. Bruksomfang og interesse: Bruken av el-varebiler er foreløpig begrenset blant håndverks- og servicebedrifter. I følge en breddeundersøkelse av gjort av prosjektet er det ca 5 prosent av disse virksomhetene som i dag benytter elektriske biler daglig. Det er imidlertid sterk interesse for å ta dette i bruk i større skala, og hver fjerde virksomhet i håndverks og service sektoren ønsker å ta dette i bruk i løpet av de neste 2 årene. Dybdestudier av el-varebilbrukere: Kvalitative intervjuer med El-varebilbrukere innenfor H&S-sektoren avdekker betydelig variasjon på tvers av næringer når det gjelder motiver for å ta i bruk denne teknologien. De mer tradisjonelle håndverksbedriftene - malere, murere, snekkere og taktekkere - er hovedsakelig motivert av økonomiske fordeler, spesielt knyttet til billigere drivstoff og lavere avgifter. For bedrifter i tjenestesektoren - rengjøringsfirmaer, vaktmesterselskap, hjemmehjelpstjenester og sikkerhetsselskap ? er miljømessige fordeler like viktig. En viktig årsak er at disse selskapene oftere har tatt i bruk grønne sertifiseringsordninger som gjør det nødvendig å implementere miljøtiltak. Økonomiske fordeler er likevel viktig for alle selspaker når beslutningene om å ta i bruk el-biler blir fattet. I tillegg er forhold knyttet til organisasjonsidentitet, profilering og omdømme ofte viktige. El-biler anses i denne sammenheng som et virkemiddel som kan gi virksomhetene et grønnere image og bedre omdømme. Dybdestudier av mobilstyrings applikasjon: Kvalitative intervjuer ble også gjennomført med brukere av mobilstyrings-applikasjonen (MA) Handyman i en et utvalg håndverks -og servicebedrifter. Det viktigste motivet bak innføringen av Handyman er muligheter for økt effektivitet i faktureringsprosesser, raskere og mer pålitelig registrering av arbeidstimer. Systemet har et potensial for å gi en reduksjon i mengden av papirarbeid for både ledere og håndverkere ute i felten. De fleste bedriftene mente likevel at applikasjonen over tid ville redusere bilkjøringen blant håndverkere på grunn av økte muligheter for mer koordinert tildeling av arbeidsoppgaver, basert på hvor de ulike håndverkerne til enhver tid befant seg. Forsøk på en systematisk og valid måling av redusert reisetid og/eller reiseavstand som følge av applikasjonen var vanskelig. Analyser av kjøremønster gjennom GPS-logger: Analyser av kjøremønster blant et utvalg virksomheter basert på elektroniske kjøredagbøker viser 37 % av kjøretøyene relativt lett kan erstattes av el-biler, noe som tilsier 13% av det totale transportarbeidet. En økning i rekkevidden for el-biler med 50%, eller ladning i løpet av dagen, vil hver for seg kunne øke antall utskiftbare kjøretøyer til 64%. Dette vil i så fall resulterer i 41% reduksjon i utslipp av klimagasser fra hele H&S sektoren. Utviklingsmuligheter: Sett under ett er situasjonen lovende for en fortsatt vekst i bruk av el-biler innenfor H&S virksomhetene. En hurtigere overgang krever imidlertid aktivering av et bredt sett med tiltak og en kontinuerlig innsats på flere områder. Det er på den ene side visse forutsetninger som bør være på plass for å opprettholde og forbedre overgangsprosessen. Dette dreier seg blant annet om at det bør utvikles nye el-bil modeller som i større grad kan dekke behovene til håndverkere f.eks når det gjelder lastekapasitet; dagens belønningssystemer for kjøp og bruk av el-biler må videreutvikles, og; gjeldende restriksjoner på diesel og bensindrevne varebiler i urbane områder må styrkes. På den annen side er det behov for nye, aktive tiltak for å ytterligere stimulere til endringer. Dette omfatter blant annet en sterkere grad av pilotering og utprøving med ny teknologi på mikro-nivå; nye insentivsystemer for små virksomheter innenfor H&S sektoren, og; tiltak som kan forbedre læringseffekter og legge til rette for kunnskapsnettverk for å utveksle erfaring brukere, tjenestetilbydere og myndigheter. I tillegg bør et mer variert sett med teknologier tas i bruk, herunder ulike IKT-baserte applikasjoner som kan understøtte grønnere mobilitet.

Mobility generated by economic activity has primarily been analyzed in terms of goods transportation and, for person travel, commuting trips. However, a large and growing share of the labor force has work tasks that require physical movement from one plac e to another and/or temporary activity outside of a fixed workplace. In a transportation perspective, craftsmen is a particularly interesting group of mobile workers since their tasks require carrying tools, materials, and other equipment necessitating ca r transportation. Unlike white collar professionals, craftsmen hardly have alternatives to the car. Although this group can be assumed to generate a significant number of trips, it has to a great extent been neglected among transportation researchers and policy makers. The ambition of the CRAFTTRANS project is to generate new knowledge about everyday transportation within this large group of professionals, and to analyze the potential for a large scale transition towards a more sustainable and efficient mobility system within this industry. Based on a socio-technical theoretical framework, the conditions for a large transformation are discussed with a particular focus on the potential impact of mobility management systems (MMA) and new electric vans (EV) suited for craftsmen. The project consist of five integrated work packages that; review relevant literature(wp1); estimate volumes of craftsmen travels(wp2); survey managers attitudes and motives(wp3); conduct longitudinal case studies of craft enterpr ises implementing MMA and EV (wp4),and; conduct an integrated analysis of potential benefits related to these technologies, the conditions for a large scale transitions of craftsmen transportation, and policy measures necessary to enhance and stimulate th is development(wp5). The project will serve to expand existing knowledge and create a basis for enterprises and transport planners to move towards more efficient and sustainable blue-collar transport.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025