Tilbake til søkeresultatene

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Aktiv brukermedvirkning for bedre høreapparattilpasning

Tildelt: kr 5,3 mill.

ABRUMED-prosjektet har utviklet og testet et støttesystem for bruk på hørselsklinikken når høreapparat skal tilpasses individuelt til brukeren. Systemet hjelper høreapparatbruker og audiograf med å utrede hørselsproblemet i detalj samt forbedre verifisering av innstillinger i høreapparatet for å få en optimal tilpasning. Systemet består av to moduler. Modul 1 er en lydmiljøsimulator som gjenskaper dagligdagse men utfordrende lydmiljø med en stor grad av realisme i klinikken. Simulatoren brukes til å skape lydbilder med spesifikke utfordringer i ulike deler av lydspekteret. Et standard 5:1 lydanlegg benyttes til dette og målinger i reelt miljø og i laboratoriet viser en stor grad av nøyaktighet og realisme. Eksempler er trafikkstøy (dype lyder) og kantine (skarpe lyder). Simulatoren har et stort grafisk brukergrensnitt på en bord-montert multitouch-skjerm hvor bruker og audiograf sømløst kan starte, bygge ut og veksle mellom lydbilder for å finne et som framprovoserer brukerens spesifikke utfordringer. Simulatoren er et viktig verktøy for å kunne kommunisere i detalj hvor problemet ligger, noe som er vanskelig med dagens praksis som er basert på samtale i et stille rom. Modul 2 er et grafisk brukergrensesnitt for finjustering av utvalgte parametere i høreapparatet, for eksempel forsterkning av utvalgte områder i spekteret. Dette er integrert med simulatoren slik at brukeren selv kan justere parametere under avspilling av lydbilder, med veiledning av audiografen. Dette gjør brukeren selv i stand til å finne sin optimale (subjektive) tilpasning med stor grad av presisjon. Laboratorieforsøk viser at dette systemet gjør pasienten bedre i stand til å kommunisere sitt opplevde hørselsproblem og å finne optimale innstillinger i samspill med audiografen. Dette gir et bedre resultat i forhold til den vanlige metoden hvor audiograf tilpasser hovedsakelig basert på objektive målinger (audiogram). Systemkonseptet, FoU-metoder og resultater fra laboratorieforsøk er publisert i en rekke internasjonale konferanse- og journalartikler.

AudioPlus AS skal forbedre dagens praksis for tilpasning av høreapparat gjennom et nytt system for brukermedvirkning under tilpasningsprosessen. Systemet skal (1) simulere et individtilpasset lydmiljø for optimal tilpasning, og (2) gjøre brukeren i stand til selv å utføre tilpasningen gjennom veiledning av audiograf hvor begge jobber på et felles støttesystem via et avansert multi-touch grensesnitt. Forskning har vist at en svært høy andel høreapparatbrukere anvender høreapparatet mindre enn en time dagl ig. Dette skaper store kostnader for samfunn og arbeidsliv samt nedsatt livskvalitet og funksjonsevne. Prosjektet vil adressere to relaterte FoU-utfordringer som er relvante for innovasjonen; brukerinvolvering i utviklingsprosessen, og dynamisk pasient-e kspert samarbeid gjennom felles grensesnitt. Prosjektet skal etablere er forskningslaboratorium med utstyr og prototype som skal anvendes til hyppige brukertester. Partnerne i prosjektet er AudioPlus AS, en audiografkjede i Midt-Norge som vil være prosje kteier. SINTEF vil bidra med kompetanse og ressurser på IKT, systemutvikling, brukerinvolvering, interaksjonsdesign, akustikksystemer, digitale høreapparat, og medisinsk teknologi. Høgskolen i Sør-Trøndelag vil bidra med spisskompetanse på audiologi og ta leaudiometri. Hørselshemmedes Landsforbund representerer sluttbrukerne og vil bidra i forbindelse med krav og evaluering. Forskningsprosjektet vil bidra til å bygge opp et sterk flerfaglig miljø i Norge som vil være avgjørende for å kunne realisere innova sjons og markedspotensialet. Forskningsresultatene i prosjektet skal publiseres på anerkjente konferanser og i relevante fagfellevurderte vitenskapelige tidsskrift. Prosjektet varer i tre år og består av sju faser; 1) Krav, 2) Design, 3) Utvikling, 4) Ev aluering, 5) Formidling, 6) Markedsutvikling, og 7) Prosjektledelse.

Budsjettformål:

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon