Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Energisparende Transmisjonsstyring i fremtidens Lastebiler Engelsk: Energy saving transmission control for heavy duty vehicles

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektnummer:

228447

Prosjektperiode:

2013 - 2017

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Prosjektet har to parallelle fokus områder. - Forskningsprosjekter, oppstartet 2014 - Teknologiutvikling av nye systemer. Forskningsprosjektene som er i drift: 1. Sintef prosjekt energiplanlegging ved kjøring av HD nyttekjøretøy og ergonomiske studier for å optimere fører-kjøretøy integrasjonen er ferdig i jan 2016. 2. Forskning tribologi med fokus på polymere materialer og smøring. Studier av friksjon og slitasje med polymere materialer. Lic disputas klar i jan 2017 3. Forskning på systemer for design av mekatronikk for produksjon. Stikkord robotisering, vision og kraftkontroll. PhD prosjekt startet i 2014. Forskning i hht plan (ferdig i 2017. Disputas vår 2018) Ny teknologiutvikling baseres p.t. fremst på kunnskap fra tidligere FoU og tidligere teknologiutvikling erfaringer. Disse nye Forskningsprosjektene gir input til teknologiutviklingen etter hvert som aktivitetene fremskrider, også etter at prosjektet er ferdig. Nye aktuatorløsninger for manuell servoskift er i serieproduksjon fra 2016. Elektropneumatisk clutch aktuering foreligger som prototyper i test. AMT løsninger har fått økt fokus. Delsystem inkluderer pneumatiske aktuatorløsninger, elektronisk styrt aktuering og elektrisk aktuering. Alle disse delsystem har delprosjekt for fungerende konsepter og løsninger. Elektrisk aktuator som B prototype foreligger. Pneumatiske AMT aktuator produkter finnes i test på prototype nivå og i serieproduksjon fra 2017

Et stort energispar potensiale ved lastebilkjøring er knyttet til transmisjonstyring. Forskning om energitapselementer og interaksjon transmisjon - fører er nødvendig for utvikling av teknologiske løsninger for mer energieffektiv og miljøvennlig utnyttels e av lastebiler. Nye løsninger for praktisk bruk til rimelige kostnader krever også forskningsinnsats innen flere teknologiområder. Dagens aktueringssystemer for clutch- og giroperasjon er hovedsaklig basert på kombinasjoner av pneumatiske, hydrauliske og mekaniske løsninger som ikke er tilfredsstillende for fremtidens behov, og som også er for dyre for utstrakt global bruk. Innovasjonsdrivere: - Minimere drivstoff forbruk og CO2 utslipp - Globalt behov for rimeligere systemer - Fører arbeidsplass: Ergon omi, belastninger og kjørekomfort - Økte krav til system pålitelighet og levetid - Krav til miljøvennlig materialbruk Prosjektets overordnede ide og hovedmål er å forske frem ny kunnskap for utvikling av drivstoffbesparende systemer og produkter med hø yere ytelse og og levetid enn dagens systemer for transmisjonsstyring. Fremtidens systemkonsept skal også utvikles. Produktene skal være så kostnadseffektivet at de vil anvendes på en betydelig andel av den globale kjøretøyproduksjonen i fremtiden. Aktu eringssystemer for clutch og girbetjening er et strategisk forrettningsområde globalt for KA. Idag jobber ca 500 personer i KA med dette. Prosjektet er nødvendig for å sikre og videreutvikle norsk center-of-excellence og arbeidsplasser. Hovedutfordringen e er: - Kunnskap om kjøreadferd og -miljø, fører-kjøretøy interaksjonens betydelse for energiforbruk, samt kunnskap om forskjel ideell-reell energi tapselementer - Metoder for konstruksjon og produksjon av mekatroniske systemer - Tribologi og forståelse a v slitasjemekanismer - Utvikling av funksjonelle systemer med tilstrekkelig lavt kostnadsnivå Samarbeidspartnere fra både UoH-miljø og bedrifter, inkludert planlagt 2 PhD.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena