Tilbake til søkeresultatene

ENERGIX-Stort program energi

ReShip - Renewable wood-based biofuels for shipping - Fornybart trebasert biodrivstoff til shipping

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 12,0 mill.

ENERGIX prosjektet 228754 ReShip - Renewable wood-based biofuels for shipping, skal utvikle teknologi for å produsere en fornybar og konkurransedyktig drivstoffkvalitet fra skogsråstoff som oppfyller krav til anvendelse i marine dieselmotorer. Prosjektet er basert på et innovativt konsept for å fremstille en ny marin drivstoff kvalitet basert på oppgraderte rask pyrolyse bioolje fra trevirke. Partnere i prosjektet har vært RISE PFI, Aston Universitet, NTNU, Silva Green Fuel, Treklyngen og AT Skog. I tillegg har Wilhelm Wilhelmsen, Solvang Shipping og Rolls Royce Marine deltatt i en referanse-gruppe av sluttbrukere for prosjektet. Prosjektet har vært ledet av RISE PFI er ledende aktør innen rask pyrolyse teknologi i Norge. Viktige innovasjoner som er oppnådd i prosjektet er en prosess for å oppgradere pyrolyse olje til en lagringsstabil pyrolyse-olje kvalitet med lav korrosivitet og utvikling av drivstoff blandinger av pyrolyseolje oppløst i marin gass olje med gode drivstoffegenskaper i forhold til dagens standard for marine drivstoff. To postdoktor studenter er utdannet i prosjektet og 12 vitenskapelig artikler er publisert i konferanse proceedings og internasjonale tidsskrift i løpet av prosjekt perioden. Det jobbes med å videreføre innovasjoner fra prosjektet i bruker styrte innovasjonsprosjekter for å videreutvikle teknologi og implementere produksjon av transport drivstoff basert på rask pyrolyse teknologi i Norge.

ReShip - Renewable wood-based biofuels for shipping - Fornybart biodrivstoff fra trevirke The ReShip project aims at developing technology for producing a sustainable, cost-competitive biofuel quality from wood feedstocks which meets the performance requ irements of marine diesel engines. The project is based on an innovative approach for producing partly upgraded, storage stable and sulphur free bio-oils using fast pyrolysis technology. In shipping there is a particular need to develop low-sulphur fuel a lternatives due to upcoming regulations for sulphur emissions in defined sulphur emissions control areas. ReShip - Fornybart trebasert biodrivstoff til shipping ReShip prosjektet skal utvikle teknologi for å produsere en bærekraftig og konkurransedyktig biodrivstoff kvalitet fra trevirke som tilfredstiller kvalitetskrav for bruk i marine diesel motorer. Prosjektet er basert på et innovativt konsept for produksjon delvis oppgradert lagrings-stabil og svovelfri bio-olje med utgangspunkt i rask pyrolyse te knologi. Det er et behov for å utvikle alternative svovelfri drivstoff til marine drivstoff pågrunn av et kommende EU-direktiv som setter begrensninger for svovel utslipp i kystnære strøk.

Budsjettformål:

ENERGIX-Stort program energi