Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Movon-Den mobile varehandelsopplevelsen. Utnyttelse av mobilens unike egenskap: evnen til å sammenkoble den fysiske og den digitale verden.

Alternativ tittel: null

Tildelt: kr 3,2 mill.

Prosjektet MOVON har hatt som mål å bidra til verdiskaping gjennom å utnytte mobilens unike egenskaper i varehandel; Mobilen knytter den fysiske og digitale verden sammen på en måte som ingen andre digitale enheter kan. Prosjektet har hatt to primære forskningstema: Tema 1: Kanalsamspill - mobilens rolle i varehandelen Varehandelen har behov for å bedre forstå samspillet mellom digitale kanaler og fysisk butikk, og hvordan mobilen kan bygge bro mellom disse. Hvordan kan mobiltelefonen gjøre kjøpsopplevelsen enda bedre, både før, under og etter handel i varehuset? Tema 2: Eksperimentering som metode Prosjektet har identifisert et stort antall lovende bruksscenarier for mobilen i varehandelen, samtidig som dette er et umodent område med behov for utforskende tilnærming. Hvordan kan man best utnytte eksperimentering som metode for å systematisk skape innovasjoner med begrensede ressurser og investeringsmidler? Som bedriftspartner i prosjektet har Coop basert på funn i prosjektet utviklet konkrete løsninger som fremmer innovativ bruk av mobilen i varehandel. Innovasjonene er kombinasjoner av nye tjenester, nye distribusjonsformer, ny organisering og nye forretningsmodeller. Arbeidet med å kommersialisere resultater vil fortsette også forskningsprosjektets avslutning. Resultater, metodeverk og kompetanse fra prosjektet har også betydelig verdi for prosjektets øvrige partnere, herunder også inFuture AS som kunnskapspartner i prosjektet. Prosjektet har gjennomført en serie ideverksteder for å identifisere, evaluere og prioritere innovasjonsideer, etterfulgt av strukturerte eksperiment for å iterativt utvikle og teste de mest lovende ideene på kunder. Coop har vært bedriftspartner i prosjektet, mens inFuture har vært kunnskapspartner. SNF, NHH og CTF har vært prosjektets forskningspartnere. Kunnskaps- og forskningspartnerne har bidratt med internasjonalt ledende kunnskap om og kompetanse på tjenesteinnovasjon. Sammendrag Prosjektet MOVON har hatt som målsetning å utløse ny og større verdiskaping enn hva som ellers vil være mulig, gjennom å utnytte mobilens unike egenskap: Mobilen knytter den fysiske og digitale verden sammen på en måte som andre digitale enheter ikke kan. Dette blant annet fordi den tas med «overalt», at den er mer personlig enn en PC, at den kan være oppmerksom på kontekst og at den de senere årene har fått datakraft på linje med PCer. Prosjektet har definert, utviklet og testet et sett av bruksscenarier ved hjelp av eksperiment. Basert på resultatene av eksperimentene har Coop utviklet konkrete, verdiskapende løsninger. Dette arbeidet vil fortsette også etter prosjektets formelle avslutning. Det økonomiske potensialet vurderes å være en betydelig andel av selskapets langsiktige omsetningsvekst. Realiseringen av innovasjonene vil skje i tråd med det strategiske utviklingsprogrammet Coop allerede har etablert. Bruksscenariene utviklet i prosjektet beskriver nye konseptinnovasjoner. Det vil si en kombinasjon av en ny tjeneste, ny distribusjonsform, ny organisering og ny forretningsmodell. Det overordnede målet for FoU-aktivitetene i MOVON har vært å strukturere konseptinnovasjonsprosessen med en vitenskapelig tilnærming, dette for varehandelsbedrifter generelt og i MOVON-prosjektet spesielt. Dette har stilt krav til kunnskapsutvikling på metodikk for praktisk anvendelige konseptinnovasjonsprosesser tilpasset varehandelen, samt kunnskap om norske kunders mobilhandelsadferd. Coop har vært søkerbedrift. SNF, NHH, CTF og inFuture har vært FoU-partnere. FoU-partnerne har bidratt med internasjonalt ledende kunnskap om og kompetanse på tjenesteinnovasjon.

Prosjektet MOVON skal bidra til å utløse ny og større verdiskaping enn hva som ellers vil være mulig, gjennom å utnytte mobilens unike egenskap: Mobilen knytter den fysiske og digitale verden sammen på en måte som andre digitale enheter ikke kan. Dette bl ant annet fordi den tas med «overalt», at den er mer personlig enn en PC, at den kan være oppmerksom på kontekst og at den de senere årene har fått datakraft på linje med PCer. Prosjektet skal definere, utvikle og teste et sett av bruksscenarier ved hjel p av demonstratorer. Basert på resultatene av disse testene vil Coop utvikle konkrete, verdiskapende løsninger. Det økonomiske potensialet vurderes å være en betydelig andel av selskapets langsiktige omsetningsvekst. Realiseringen av innovasjonene vil skj e i tråd med det strategiske utviklingsprogrammet Coop allerede har etablert. Bruksscenariene vil være konseptinnovasjoner. Det vil si en kombinasjon av en ny tjeneste, ny distribusjonsform, ny organisering og ny forretningsmodell. Det er denne nye samme nsetningen som er det innovative og det krevende. Det overordnede målet for FoU-aktivitetene i MOVON er å støtte og vitenskapeliggjøre konseptinnovasjonsprosessen i varehandelsbedrifter generelt og i MOVON-prosjektet spesielt. Dette krever kunnskapsutvikl ing på metodikk for konseptinnovasjonsprosesser og kunnskap om kunders mobilhandelsadferd. Coop er søkerbedrift. SNF, NHH, CTF og inFuture er FoU-partnere. FoU-partnerne bidrar med internasjonalt ledende kunnskap om og kompetanse på tjenesteinnovasjon.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena