Tilbake til søkeresultatene

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

GAME - Game to Advance Medical Efficiencies for people with Movement disorders.

Alternativ tittel: GAME - Interactive game for mobile platforms

Tildelt: kr 99 999

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

230219

Prosjektperiode:

2013 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Det finnes ingen kur for PD, men det finnes effektive behandlinger for å lindre symptomer. Det er allment anerkjent at mennesker med PD bør behandles med en tverrfaglig tilnærming der farmakologiske og kirurgiske behandlinger er kombinert med fysioterapi, ergoterapi, tale og språk terapi, psykologisk rådgivning og støtte, og utdanning (Gage & Storey, 2004; Post, van der Eijk, Munneke, og Bloem, 2011). Henvisninger til tilleggsbehandling og ikke-medisinsk behandling er ikke adekvat (Mutch, Strudwick, Roy, og Downie, 1986;. Tomlinson et al, 2012). Dette kan skyldes et svakt kunnskapsgrunnlag for disse komplementære terapier, «out-of-pocket» kostnader for disse behandlingene, eller mangel på tilgjengeligheten av disse tjenestene (ryllik, 1999). Med den økend e populariteten til digitale spill som en engasjerende form for underholdning sammen med utviklingen av nye interaktive teknologier, har det vært økende interesse for bruk av spill og spillteknologi i rehabilitering. Siden 1980-tallet, har litteratur doku mentert potensialet i digital interaktiv spillteknologi til å engasjere seg og forbedre helse prosessens utfall av pasienter med ulike fysiske funksjonsnedsettelser som cerebral parese, traumatisk hjerneskade, hjerneslag, og medfødte ryggraden misdannelse r (ryggmargsbrokk) (22-25). Interaktive digitale spill kombinert med biofeedback har vist seg å forbedre dynamisk balanse kontroll i case-studier med fysioterapi pasienter (26,27). Wii-systemet har også vist seg å forbedre bevegelse utfall blant pasienter som nylig har opplevd et slag (28). Påliteligheten og gyldigheten av disse kommersielt tilgjengelige bevegelse plattformer for bruk i et klinisk miljø har blitt demonstrert (29,30). Prosjektet skal validere at dataspill betydelig forbedrer PD symptomer o g motivere pasienter med PD å engasjere seg i atferd som opprettholder kostnadseffektiv bruk av helsetjenester og bedre egenomsorg og styrker pasientens makt over eget liv (ref. se vedlegg).

A goal of the JPND project is to conduct research-based development of a digital interactive game (GAME) designed to (1) motivate people with Movement Disorders (MD) to engage in behaviors that sustain cost-effective use of health care services, (2) impro ve self-care and (3) support to manage their paid or voluntary occupation and social life. People with MD will use GAME at an early stage in their conditions process to reduce the cost of health care, promote their health and delay work disability compare d to treatment as usual. We hypothesize that these results will be achieved through the mediating effects of increased engaged and motivation to engage in patient health care over time through the use of the GAME. Research will be conducted to further kno wledge about factors that promote cost-effective interactions with the health services and through improved self-care practices, at-home rehabilitation, and to manage their paid or voluntary occupation and social life. User testing and focus group researc h will help determine what kinds of interactive technologies are appealing and engaging to the user groups. An iterative evaluation and prototyping process will be used that combines research with technology development. The GAME developed in this project will be evaluated in a pilot randomized trial to test hypotheses that the use of this tool is more effective than traditional in its effectiveness. A pilot study evaluating the cost-effectiveness of the GAME will also be conducted. Measures will be take n to monitor the safety of the use of this tool among patients by tracking study- and intervention-related adverse events. The results will have a broad impact by contributing much needed knowledge on effective game-based approaches to changing behaviors that ultimately influence clinical outcomes. The results will be among the first to evaluate the cost effectiveness of the game-based approaches in health care delaying disability.

Budsjettformål:

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020