Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

Tids- og kostnadseffektiv sensorikk for forbedret produktutvikling i matindustrien

Tildelt: kr 6,9 mill.

RapidCheck prosjektet har fokusert både på utvikling, testing og anvendelser av nye og raskere sensoriske metoder samt tilhørende statistiske teknikker. Resultatene er oppnådd gjennom kombinasjoner av brukerorienterte kurs, forskning, utvikling og konkrete anvendelser i industrien. Resultater fra prosjektet er publisert i vitenskapelige artikler, bokkapitler samt foredrag og postere. En masterstudent, en doktorgradsstudent og en post doc har vært knyttet til deler av prosjektet. Det har vært samarbeid med Univ. de la Republica, Uruguay, Univ. of Texas, Dallas, og Univ. Stellenbosch, Sør-Afrika, samt prosjektene FoodSmack og «Barn og Smak» (NFR). Kurs: Fokus har vært på å gjøre industrien bedre rustet til å ta i bruk metodene i prosjektet. Enkelte kurs og metodedemonstrasjoner har vært bedriftsinterne, mens de fleste har vært tilgjengelige for alle deltagerne. Temaene som har vært fokusert er de mest relevante alternativene innen feltet: projective mappping (PM), polarised sensory positioning (PSP), check-all-that-apply (CATA) og TCATA samt programsystemet Xlstat som er viktig for å kunne analysere data fra testene. Relasjonen Industri/forskning: Alle industribedriftene har vært aktive i prosjektet, men med forskjellig fokus. En lange rekke studier har blitt gjennomført på problemstillinger som har vært viktige for industrien. Enkelte av disse studiene har også vært svært viktige for metodeutviklingen og metode-forståelsen. Særlig vekt har vært lagt på PM og CATA, som ser ut til å være de metodene som vil få størst betydning i industrien, i hvert fall på kort sikt. Dette er teknikker som er relativt enkle, hurtige, lette å forstå og kan anvendes også av dommere som ikke er trent. De er således av stor betydning for effektivisering av produktutvikling, produktforbedring samt innen kvalitetskontroll i industrien. I tillegg egner de seg veldig godt som grunnlag for interne diskusjoner om produktene man arbeider med. Disse metoden er nå i aktiv bruk i flere av bedriftene i prosjektet. Det har også blitt gjennomført demonstrasjoner av PM og CATA i forumet SSG (sensorisk studiegruppe) med medlemmene kommer fra en rekke norske næringsmiddelbedrifter. Forskning: Forskningen i prosjektet har vært knyttet både til utvikling av sensoriske og statistiske metoder samt koblingen mellom dem. På det overordnede plan har det vært lagt vekt på følgende tema: Metoder for studier av individuelle forskjeller mellom dommere, bedre forståelse for hva metodene faktisk gjør og kan brukes til, verktøy for tolkning, validering av resultater, stabilitet/pålitelighet av resultater, nye måter å bruke metodene på og segmentering av dommere for bedre forståelse og resultater. Metodene som det har vært lagt størst vekt på er: PM, PSP og CATA (diskuteres separat under) men det har også vært aktivitet knyttet til just-about-right (JAR) og TCATA (CATA anvendt på flere tidspunkt i tyggeprosessen). Sammenligning av metoder for å oppnå bedre innsikt i deres egenskaper har også stått sentralt. Projective mapping (PM). Dette er en metode som har vært fokusert sterkt i prosjektet, både på grunn av sin betydning og på grunn sin enkelhet. Både intrinsic (sensory) og extrinsic (innpakning, info etc.) egenskaper ved produktene har vært studert. En nye måte å bruke PM på, basert på preference, har blitt utviklet i samarbeid med industrien. Metoden utvider potensialet og bruksområdet til PM både i industri og forskning. En serie studier har også blitt gjennomført der fokus har vært på stabilitet og tolkningspotensialet knyttet til bruke av flere såkalte komponenter i de statistiske metodene som brukes. Alternative statistiske metoder har blitt testet og det viser seg at de kan gi noe forskjellig tolkning når antall komponenter økes fra to, som er det vanlige, til tre. Dette har konsekvenser for valg av metode og peker i retning av forsiktighet og studier av stabilitet og individuelle forskjeller. Metoder for dette har blitt evaluert. En ny metode for segmentering av dommere i situasjoner der de er veldig uenige, har blitt utviklet og testet. Metoden er særlig nyttig hvis grupper av dommere har forskjellig oppfatning av produktene. Dette igjen er viktig for segmentering av forbrukergrupper senere. En studie har også vært gjennomført og indikerer at dommernes kognitive stil kan ha betydning for hvordan testen utføres. Polarised sensory positioning (PSP). Dette er en relativt ny metode som egner seg ekstra godt for analyse av relativt små forskjeller mellom produkter. I dette prosjektet har det vært lagt særlig vekt på å sammenligne resultater fra denne metoden med resultater fra andre metoder for å få øket innsikt. I tillegg har det vært arbeidet med hvor mange poler man trenger og hvordan polene/referansens bør velges. Hovedresultatet er at i situasjoner med enkle produkter, kan det være nok med kun to poler, mens i mer kompliserte situasjoner trenger man tre. Et høyere antall har ikke resultert i noen forbedringer i de testene som er utført.

Sensorisk analyse spiller en avgjørende rolle i mange stadier i de fleste produktutviklings- og produktforbedringsprosesser. Tradisjonell sensorisk analyse utført ved såkalt sensorisk profilering (QDA) er den beste metoden man kjenner i dag med hensyn på presisjon og den mengde informasjon man kan oppnå. Hovedproblemet med denne metoden er imidlertid at den er tidkrevende, kostbar og må utføres av trenede sensoriske dommere. For mange utviklingsprosjekter i industrien blir QDA derfor for kostnads- og tids krevende å bruke så ofte og på de stedene man har bruk for denne typen informasjon. Det er derfor et stort behov for mer effektive, raskere og brukervennlige metoder som kan anvendes til å identifisere de viktigste sensoriske egenskapene til produktene. Innovasjonen i dette prosjektet vil være utvikling av nye og forbedrede metoder for sensorisk analyse som på en rask og effektiv måte kan skjelne mellom produkter og samtidig gi en enkel og valid beskrivelse av produktforskjeller. Dette vil innebære utv ikling av metoder som også kan brukes av dommere uten lang trening (i noen tilfeller også av forbrukere) samt tilhørende statistisk metodikk for analyse og visualisering av resultater. Hovedgevinsten for industrien av dette prosjektet vil være at sensor isk analyse kan anvendes på mange flere steder og i flere sammenhenger enn det som har vært tilfellet inntil nå. Dette innebærer at man vil ha et kraftfullt sensorisk verktøy tilgjengelige for å bestemme produktkvalitet på alle kritiske kontrollpunkter, t idlig eller sent, hvor denne informasjon er viktig. Demne typen data kan igjen på en enkel måte linkes til data fra standard forbrukertester som fokuserer på forbrukernes preferanser, noe som er av avgjørende betydning før man sender produkter ut på marke det. Et viktig resultat av prosjektet er at man får en raskere, billigere og mer presis produktutvikling. Metodene som utvikles er generiskes og kan brukes både til produktutvikling og til kvalitetskontroll.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram