Tilbake til søkeresultatene

BIONÆR-Bionæringsprogram

Food Scares: Consumer Perception, Risk Communication and Crisis Management

Tildelt: kr 7,7 mill.

Kommunikasjon med forbruker er viktig for å redusere uønskede hendelser ved matbårne utbrudd. Når en mattrygghetssituasjon oppstår ønsker vi å beskytte forbrukerne mot helseskade, men også forhindre unødvendige økonomiske og miljømessige konsekvenser for nærings- og andre samfunnsaktører. Risikokommunikasjon til forbrukere om mat er et komplekst tema. Årsaker til risiko kan være vanskelige å formidle. Forbrukeres holdninger til mat kan være mer preget av følelser og forutinntatte meninger enn fakta. Enkelte mediesaker får mye oppmerksomhet, til tross for lav risiko, og fører til bekymring hos forbruker, mens andre høyrisikosaker ikke får nok oppmerksomhet. Mer kunnskap og forståelse for hvordan forbrukere faktisk reagerer er derfor nødvendig for å kunne gi mer effektiv risikokommunikasjon. Prosjektets mål har vært å utvikle kommunikasjonsstrategier for å sikre trygg mathåndtering og begrense unødig store økonomiske og miljømessige konsekvenser ved en matskandale i Norge. Resultater oppnådd Dette forskningsprosjektet har bidratt til ny kunnskap om risikokommunikasjon som både akademia og industri har funnet interessant. Noen av temaene vi har forsket på er forbrukeradferd knyttet til antibiotika-resistente bakterier i kylling, sosiale normers betydning for risikoadferd knyttet til mat, budskapsutforming og medias betydning for oppfattelsen av et budskap, og spredning av risikokommunikasjon på sosiale medier. Det kanskje viktigste resultatet fra prosjektet er likevel at det gjorde Nofima med Dr. Solveig Langsrud i spissen i stand til å koordinere en Horizon 2020 søknad, SafeConsumE. Dette betyr at vi kan fortsette vår forskning på risikokommunikasjon i 5 nye år. Beskrivelse av FoU oppgaver Prosjektet har vært strukturert rundt 5 arbeidspakker. I arbeidspakke 1 ble det gjennomført flere fokusgrupper med norske kyllingforbrukere. Disse fokusgruppenen ble gjennomført i etterkant av en omfattende mediadekning av antibiotikaresistene bakterier i kylling. Resultatene fra studien har bidratt til en bedre forståelse av hvor rasjonelle/ irrasjonelle forbrukerne er og hvordan de reagerer når mattrygghetssaker som anses som ufarlige fra Mattilsynets side (ved riktig varmebehandling) blåses opp i media. Vi ser ulike handlingsmønster. Mange av forbrukerne reflekterer og plasserer informasjonen inn i en større helhet. Andre blir engstelige og endrer innkjøps- eller tilberedelsesrutiner. Mens atter andre forblir uberørt. I arbeidspakke 2 ble det gjennomført en rekke dybdeintervju med nøkkelinformanter knyttet til forskningsinstitutter, offentlige myndigheter på mattrygghet og butikk-kjeder for å avdekke hva som gikk galt i kommunikasjonen rundt «antibiotika-resistente bakterier i kylling» saken. Her har vi kartlagt utfordringer og tips for vellykket risikokommunikasjon (som klare ansvarsfordelinger mellom aktørene ved kriseutbrudd og å gi forbrukerne enkle råd for hvordan de skal forholde seg til matskandaler). Funn fra denne studien har blitt implementert i «Forbrukerkommunikasjon ved matbårne utbrudd: En veileder». Det ble også gjennomført en survey for å kartlegge hvordan forbrukerne oppfatter ulike former for risikokommunikasjon. Resultatene herfra om hvem som bør kommunisere når er også med i veilederen. I arbeidspakke 3 ble designet for eksperimentet som ble gjennomført i arbeidspakke 4 utviklet. Det ble også gjennomført en tre trinns spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan forbrukernes risiko-adferd endrer seg under forskjellige situasjoner og for ulike typer matrisiko. Resultatene viser entydig at forbrukerne tar større mattrygghetsrisiko i situasjoner med sterke sosiale normer. F.eks. er det større sannsynlighet for at en rosa, ikke gjennomstekt hamburger blir spist dersom den blir servert hjemme hos blivende svigerforeldre, enn om den blir servert hjemme på eget kjøkken. Eksperimentet i arbeidspakke 4, som utforsket hvordan forbrukerne deler risikokommunikasjon på sosiale medier, ble gjennomført ved Aarhus universitet våren 2017. Dette eksperimentet var den mest krevende og mest risikable delen av prosjektet. Vi er derfor glade for at vi fikk mulighetene til å gjennomføre eksperimentet og at selve datainnsamlingen var vellykket. I arbeidspakke 5 ble alle funnene fra hele prosjekt oppsummert i en praktisk veileder for risikokommunikasjon rettet mot forbrukerne. Målgruppen for denne veilederen er personer fra myndighetsorganisasjoner, næringsmiddelbransjer, forskningsmiljøer og medier som kommuniserer med forbrukere om mattrygghet. Det ble også gjennomført et heldags-sluttseminar i juni 2017 der kunnskapen fra prosjektet ble delt med industri- og myndighetspersoner i Norge.

Communication with consumers is one of the most important elements in the effective management and control of food-borne hazards. This is particularly important in crisis situations, for example, during a food scare. During the recent horse meat scandal i n Europe, consumers were shocked, food industry shaken and food safety authorities unsure how to react. Unfortunately, only the most general recommendations exist as to what type of crisis communication would be appropriate in such a situation. Many earli er investigations of the evolution of health scares were either limited to individual perceptions of risk or to institutional responses to risk. A lack of cross-disciplinary research has resulted in a failure to provide empirical tests of these two approa ches together, thereby severely limiting their applicability and usefulness. The overall purpose of this project is to provide guidelines for best practice regarding risk communication during a crisis. Safe and healthy food throughout the whole value ch ain is one of Bionærs main aims. Cross-disciplinary research leading to sustainable value chains and value creation for the Norwegian Bio industry is to be stimulated. This project directly responds to these requirements by providing: Cross-disciplinary research. Limitation of previous research will be rectified by linking food safety, consumer perception, risk communication and crisis management expertise, resulting in significant advances in the state of the art, and the provision of an effective comm unication strategy for risk and crisis management. Sustainable value creation. This project will directly inform policy regarding the most effective way to communicate with consumers under crisis conditions. A broad range of information from a variety of sources confuses the consumer. Better crisis management can limit the scope of the crisis.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIONÆR-Bionæringsprogram