Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Green Shipping under Uncertainty

Alternativ tittel: Miljøvennlig og energieffektiv skipsfart under usikkerhet

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektnummer:

233985

Prosjektperiode:

2014 - 2017

For å bli en vinner i morgendagens shipping internasjonalt må norske redere ha et fokus på energieffektivitet og miljøvennlige løsninger. Det er her viktig å utnytte potensialet for miljøgevinster som ligger i mer effektiv bruk av eksisterende skip og teknologi gjennom å optimalisere driften på alle nivåer, for eksempel optimalisering av skipets hastighet, bedre koordinering av havneanløp, og en mer effektiv flåteutnyttelse og flåteallokering. I prosjektet "Miljøvennlig og energieffektiv skipsfart under usikkerhet" samarbeidet Norges ledende teknologiske og økonomiske forskningsmiljøer (NHH, NTNU og SINTEF Ocean) for å ta for seg disse viktige spørsmålene for Norges maritime industri. Et sentralt tema var å utvikle gode modeller som kan beskrive fremtidig usikkerhet både i fraktrater og bunkerspriser. Slike modeller er fundamentet for beslutningsverktøy for redere og operatører som kan bistå i både kortsiktig optimalisering av flåten og operasjoner i havner, og strategiske valg for geografisk allokering av flåten. Nøkkelen til raskere miljøgevinster er å takle begge deler samtidig i et system der både teknologi og økonomiske forhold spiller inn, og der usikkerhet hensyntas på best mulig måte. Prosjektets industripartnere, Odfjell SE, Western Bulk og Bergens Rederiforening representerer viktige norske miljøer innen både bulkfart og industriell shipping internasjonalt, og deres erfaringer og ekspertise har bidratt til utvikling av modeller og verktøy som også er av praktisk nytte og relevans.

Due to the combination of challenging freight markets, high fuel costs and increasing regulatory pressure to reduce emissions, efficient fleet operation and optimal technology investments is on top of the maritime industry agenda. These complex decisions are made subject to multiple sources of technological, economic and regulatory uncertainty. The objective of GREENSHIPRISK is to develop our knowledge on the modelling of uncertainty and the optimisation of strategic and tactical decisions, particularl y with regards to increasing operational efficiency and reducing fuel consumption and environmental impact. Implementing the results from the project will assist the Norwegian maritime industry in moving towards a more sustainable, environment-friendly an d advanced transport system - key areas in MAROFF and Norwegian maritime policy. The four-year project draws together a multi-disciplinary consortium of leading research institutions (NTNU/MARINTEK, NHH/SNF) and industry partners representing tramp shipp ing (Western Bulk) and industrial shipping (Odfjell). Co-operation with Bergen Shipowner Association further ensures industry relevance and broad dissemination of research results through industry seminars and workshops. Deliverables are partner-specifi c case studies and prototype planning tools, as well as academic publication. GREENSHIPRISK is of strategic importance to the Norwegian maritime knowledge cluster as it bridges the economics and engineering disciplines, both in terms of applied industr y research and Ph.D. education. Understanding the economic value proposition is particularly important for the maritime industry in order to embrace technological innovation that fosters emission reduction and energy efficiency. The project also strength ens international cooperation with key research groups (HEC Montreal, Cass Business School, University of the Aegean and Universite Quebec de Montreal).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2