ProSimKlim skapte interesse og forståelse for realfagene geofag (klima), matematikk og informatikk hos sterke og ekstra interesserte elever på videregående skole-nivå gjennom nettbasert undervisning som bygger på praktisk programmering og simulering av enkle klima-modeller. Prosjektet har gitt elever forståelse, og vekket elevers interesse, gjennom simulering, der de selv har forsøkt å programmere. Simuleringene foregår i et interaktivt forklaringsunivers som gir elever de faglige ferdighetene som er nødvendig for å utføre oppgavene gjennom et internett-verktøy som de føler seg hjemme med. Prosjektet gir unge innsikt og erfaring i programmering og simulering, øker deres forståelse for hvordan forskere arbeider, og gir dem innsikt i grunnleggende prinsipper i klimaforskningen.
For å gi en elev kunnskap til å gjennomføre simuleringene går det web-baserte læringsopplegget gjennom leksjoner om differens-likninger (matematikk), programmering (informatikk), en klimamodell (geofag), en implementasjon av klimamodellen i et program (sammensatt) og refleksjon omkring læringsutbyttet.
ProSimKlim ledes av et ungt, dynamisk miljø (Studix AS) som nylig har utviklet en innovativ undervisningsplattform som er spesielt rettet mot realfagene. Studix er et nystartet selskap drevet av unge gründere som i løpet av ca 1 ½ år har oppnådd kontrakter og avtaler med forlag og utdanningsinstitusjoner. Dette miljøet er i prosjektet støttet av etablerte og erfarne partnere innen et realfag (geofag, UiO), teknologiutvikling (Simulasenteret) samt utvikling og profilering mot skoleverket (Matematikksenteret og RENATEsenteret er partnere, Naturfagsenteret, IKTsenteret og Lær kidsa koding er interessenter).
ProSimKlim vil skape interesse og forståelse for realfagene geofag (klima), matematikk og informatikk hos sterke eller ekstra interesserte elever på ungdomsskole- og videregående skole-nivå gjennom nettbasert undervisning som bygger på praktisk programmer ing og simulering av enkle klima-modeller. Prosjektet vil tilrettelegge og bruke internett-verktøy som de unge føler seg hjemme med i dag, gi unge innsikt og erfaring i programmering og simulering, øke de unges forståelse for hvordan forskere arbeider, gi de unge innsikt i grunnleggende prinsipper i klimaforskningen, og bruke etablerte læringssentre og andre arenaer til å profilere dette arbeidet.
For å gi en elev kunnskap til å gjennomføre simuleringene vil det web-baserte læringsopplegget gå gjennom le ksjoner om differens-likninger (matematikk), program som beregner resultatet av en differens-likning (informatikk), en klimamodell (geofag), implementere klimamodellen i et program (sammensatt) og refleksjon omkring læringsutbyttet. Sentrale arbeidsoppgav er er teknologitilpasning (av et eksisterende, nyutviklet verktøy), innholdsproduksjon (enkle klimamodellmoduler), eksponering og evaluering (særlig mot skoleelever, i noen grad også allmennheten).
ProSimKlim ledes av et ungt, dynamisk miljø (Studix AS) som nylig har utviklet en innovativ undervisningsplattform som er spesielt rettet mot realfagene. Studix er et nystartet selskap drevet av unge gründere som i løpet av ca 1 ½ år har oppnådd kontrakter og avtaler med forlag og utdanningsinstitusjoner. Dett e miljøet er i prosjektet støttet av etablerte og erfarne partnere innen et realfag (geofag, UiO), teknologiutvikling (Simulasenteret) samt utvikling og profilering mot skoleverket (Matematikksenteret og RENATEsenteret er partnere, Naturfagsenteret, IKTse nteret og Lær kidsa koding er interessenter). Prosjektet vil være relevant for flere av Forskningsrådets programmer, særlig innen klimaforskning (KLIMAFORSK, POLARFORSK) og IKT og fremtidens internett (VERDIKT).