Tilbake til søkeresultatene

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko

The next disaster. Collaboration, risk communication and action capacity in Norway after the 22.07 terror

Alternativ tittel: Den neste katastrofen. Samhandling, risikokommunikasjon og handlingsevne etter terroren 22.07.

Tildelt: kr 5,9 mill.

Forskningsprosjektet NEXUS har studert endringer og læringsprosesser som har funnet sted i etterkant av terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Funnene er et resultat av intervjuer med 50 offentlig ansatte i ulike etater og på ulik forvaltningsnivå, alle med en rolle innenfor norsk samfunnssikkerhet og beredskap. NOU 2012:14 Rapport fra 22-juli-kommisjonen (Gjørv-rapporten) peker på flere fundamentale utfordringer knyttet til risikoforståelse og sikkerhetskultur i flere av etatene som er ansvarlig for samfunnssikkerhet og beredskap i Norge. Blant annet fremheves behovet for å forstå og forbedre kommunikasjon, samhandling og informasjonsflyt mellom ulike offentlige og private aktører som er involvert i arbeidet med samfunnssikkerhet. I tillegg stiller kommisjonen spørsmål ved gjennomføringsevnen til offentlige myndigheter og etater, det vil si evnen til å bruke resultater fra risikovurderinger til å iverksette risikoreduserende tiltak. Med utgangspunkt i denne diagnosen har vi lett etter tegn til et tydelig «veiskille» i arbeidet med norsk samfunnssikkerhet som følge av 22. juli. Våre hovedfunn kan oppsummeres slik: - Risikoerkjennelsen i samfunnet generelt, og blant aktører som arbeider med samfunnssikkerhet og beredskap, har økt. Terrorangrepene 22. juli 2011 ser ut til å ha hatt en lignende effekt på samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet som Alexander Kielland-ulykken hadde på HMS-arbeidet i norsk petroleumsvirksomhet. Dette i form av en økt bevissthet om at hendelser med lav sannsynlighet og store konsekvenser må komme på dagsorden og bli prioritert. - Det øves mer, og scenarioene er mer krevende enn tidligere ? ikke bare i form av større og flere hendelser, men også gjennom involvering av flere aktører og økt fokus på samvirke. - En omfattende rekke med tiltak er iverksatt i justissektoren. De aller fleste av disse er imidlertid av strukturell art, mens Gjørv-kommisjonens hovedkonklusjon i stor grad pekte på kulturelle utfordringer. - I tiden etter 22. juli 2011 ble mye ressurser brukt på samfunnssikkerhet på relativt kort tid. Disse ressursene har imidlertid blitt skjevt fordelt mellom de ulike forvaltningsnivåene. Det kommunale og regionale nivået har ikke blitt styrket i samme grad som departements- og direktoratsnivået. Dette til tross for at forventningene til kommunenes arbeid med samfunnssikkerhet er økende, blant annet gjennom forskrift om kommunal beredskap. - Vi finner få tegn til at samordningsproblemet er løst. Et nytt samvirkeprinsipp er innført, men vi kan ikke se at dette i seg selv er tilstrekkelig til at ressursene skal finne hverandre. Samordning knyttet til forebyggende arbeid mellom ulike etater og forvaltningsnivå har det største forbedringspotensialet.

The NEXUS project studies the way organizational culture and cultural dynamics influence on collaboration, risk communication and action capacity between public agencies involved with creating and maintaining societal safety. These are topics that are des cribed as the main challenges to societal safety and emergency preparedness in Norway. We ask: To which extent and in what way have the general lessons from the 22.07 terror acts been translated into concrete measures that increase the level of societal safety and emergency preparedness? This is operationalized in the following research questions: - How has public agencies at different levels translated the lessons from the 22.07 commission into concrete safety measures? Are fundamental challenges addr essed, or are symbolic actions prioritized? - How has these measures (if any) been implemented? Which agencies or actors are perceived as the driving forces in making sure measures are actually implemented? - How does cultural traits and cultural dynamic s influence on the exchange of information, coordination, collaboration between different actors involved in creating and maintaining societal safety? - Have the lessons from 22.07 involved cultural changes in public agencies involved in creating societa l safety and emergency preparedness. - Do the actors involved have a differentiated or an integrated understanding of risk? - What are the framework conditions (e.g. incentive structures, division of labour and responsibility) facilitating or hindering c ollaboration, action capacity and risk communication between the actors involved in creating societal safety and emerganecy preparedness? - What are the most important measures that can be suggested to improve exchange of information, coordination and co llaboration between different public agencies? These research questions will be answered by a broad interview study (100 informants) covering public agencies, emergency preparedness and crisis management personnel.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko