Tilbake til søkeresultatene

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn

Impact of vitamin B12 on neurodevelopment and cognitive function from early life into school age.

Alternativ tittel: Effekten av vitamin B12 på hjerneutvikling hos barn i utviklingsland.

Tildelt: kr 12,0 mill.

Mangel på vitamin B12 og andre vitaminer og mineraler hos små barn kan svekke kognitiv utvikling og er vanligere enn mange tror. I dette prosjektet har forskere fra India, Tanzania, USA og Norge estimert den varige betydningen av dårlig vitamin B12 status i spedbarnsalderen på hjerneutvikling og vekst. Dataene vi har samlet inn er fra langtidsoppfølginger av eksperimentelle studier i Tanzania, og Nord- og Sør-India. I disse studiene samlet vi informasjon om flere faktorer som kan påvirke barns utvikling. Vi målte også forskjellige domener (aspekter) for nevrologisk utvikling ved å bruke avanserte nevropsykologiske tester. Disse testene ble oversatt, tilpasset og validert på de enkelte studiestedene. Vi fant at bidraget fra vitamin B12-mangel tidlig i livet på utvikling og vekst er begrenset i et folkehelseperspektiv. Det kan imidlertid være flere grupper som er hardere rammet av utilstrekkelig vitamin B12-status, og som får skadelige og irreversible konsekvenser på grunn av dette. Disse gruppene har ikke vært et fokus i våre studier som har blitt gjennomført i generelle populasjoner karakterisert av sub-optimal vitamin B12 status. Studiene våre har også kvantifisert viktigheten av andre viktige faktorer relatert til utvikling tidlig i livet, slik som riktig stimulering, infeksjoner og mangel av andre næringsstoffer. Resultatene fra disse analysene viser at vi trenger en bred tilnærming for å optimalisere barns utvikling og kognitive potensiale. I prosjektet har vi også utvidet samarbeidet vårt til å omfatte forskere og studenter fra andre land som Nepal og Pakistan. Dermed har prosjektet vårt ikke bare gitt ny innsikt i vitamin B12s rolle for barns utvikling. Det har også konsolidert et internasjonalt tverrfaglig nettverk av forskere som jobber med å forbedre tidlig barneutvikling i marginaliserte befolkninger. Data fra dette prosjektet skal brukes i 2 doktorgrader i Norge. Ranadip Chowdhry er finansiert gjennom sin arbeidsgiver i India leverer sin doktorgrad i februar 2020. Beate Solvik, Ph.D student som er finansiert fra Sykehuset Innlandet, skal jobbe et halvt år ved parterinstitutsjonen Harvard School of Public Health (USA). Der skal hun bruke data som ble samlet inn i ved Muhimbili University of Health and Allied Sciences i Tanzania. Andre problemstillinger fra dette prosjektet videreføres i nye studier. For eksempel så har vi fått finansiering fra Helse-Sørøst til et nytt randomisert forsøk med vitamin B12 hos gravide. Videre så er vi i gang med nye kliniske forsøk med eneræringsintervensjoner og hjerneutvikling sammen med Society for Applied Studies (India). Og vi søker om middler til andre kliniske forsøk sammen med forskere fra Harvard School of Public Health (USA) og den andre Indiske samarbeidsinstitutsjonen (St. Johns Research Institute).

Results i. Increased understanding of the role of vitamin B12 nutrition in early life. This information is crucial to inform policy. ii. Increased awareness regarding factors that may impair early child development in marginalized populations. Platforms for ongoing and future research i. Enhanced the expertise of the different multidisciplinary trial teams: a. Translating and adapting neuropsychological tests b. Analysing and interpretation of neuropsychological tests ii. Strengthened clinical research capacity in the participating institutions by training future clinical scientists and public health researchers iii. Conducted focused science meetings that can be used as a tool for developing new research iv. Foster collaborations with other groups nationally and globally to augment our skills and the ongoing research v. Developed a platform for sub-studies to answer additional questions within these RCT cohorts.

As many as 200 million children under the age of five from developing countries may fail to reach their full cognitive potential partly because of poor nutrition during pregnancy and the first 2 years of life. Many children in South Asia and Africa suffer from subtle deficiencies of several nutrients including vitamin B12, which is important for brain development. If improving vitamin B12 status in early life has an impact on brain function later in life, learning and work performance may improve, which c an lift individuals from the vicious cycle of poverty and malnutrition, and potentially lead to sustainable improvements in health and equity. We have studied the effects of malnutrition and micronutrient deficiencies on child health and development for m any years. In the studies described in this proposal, we will follow up findings from our previous studies and further investigate the role of poor nutrition in general and poor vitamin B12 status in particular on neurodevelopment. The current proposal ta kes advantage of an exceptional situation as we are able to build on strong existing partnerships and ongoing and recently completed cohort studies and randomized-placebo controlled trials (RCT) with scientists from Tanzania, India, Norway and USA. These studies enables us to fexplore the long term effects of malnutrition, micronutrient deficiencies and vitamin B12 supplementation on neurodevelopmental outcomes. The project fits well within the aims of the GLOBVAC call with potential for sustainable impro vements for the most vulnerable, strong national and international partnerships and the possibility for significant public health implications.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

GLOBVAC-Global helse- og vaksin.forskn