Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Fra mær til marked

Alternativ tittel: From cage to market

Tildelt: kr 0,75 mill.

Prosjektnummer:

235265

Prosjektperiode:

2014 - 2014

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Hav Line AS er et selskap om skal bygge, eie og drive en eller flere båter for innpumping av levende laks og ørrett, slakting, pakking og transport av laksen og ørreten til utvalgte markeder. Bakgrunnen for forprosjektet er en utredning fra INAQ AS som vi ser at det finnes et betydelig potensial for kostnadsreduksjoner ved slakting, pakking og transport til sjøs. Utredningen viser at kostnadsreduksjonene kan bli på over 30 prosent. Kostnadsreduksjonene vil i hovedsak komme innen pakking, personal og transp ort. Slaktebåten skal etter planen ha en kapasitet på 600 tonn slaktet fisk og klare 100 turer T/R Norge ? Europa i året. Dersom man i gjennomsnitt klarer å utnytte 95 % av båtens lastekapasitet på 600 tonn på hver tur betyr det at man klarer å slakte, p akke og eksportere 57 000 tonn fisk i året. I tillegg til å redusere kostnadene er det flere fordeler knyttet til bruk av slaktebåt: - Kvalitet - Færre operasjoner. Fisken skal bare håndteres en gang før slakting, noe som gir mindre stress og dermed lav ere svinn, bedre fiskehelse og bedre kvalitet på sluttproduktet. - Miljø. Transport av 600 tonn sløyd laks vil normalt kreve 30 trailere samt omtrent 28 600 isoporkasser. Ved bruk av slaktebåt vil trailerbehovet falle bort og kunder som skal videreforedle laksen kan få leveransene sine i plastkasser.- Salg og marked. Etter som prosessen er mye raskere enn dagens løsning, vil man levere ferskere fisk i markedet enn hva tilfellet er i dag. Dette gir omtrent to dager lenger holdbarhet. Det omsøkte forprosje ktet skal gjennomføre utvalgte arbeidspakker knyttet til spesifikke FoU utfordringer og avklare omdet er behov for å søke et mer omfattende hovedprosjekt.

Prosjektets hovedmål er å utvikle et flytende lakseslakteri,en slaktebåt som skal kunne høste, foredle og transportere laks og ørret fra Norge til eksportmarkedet. Fire ledd i verdikjeden blir til et. Konvensjonell metode betyr at laksen hentes på lokali tet, pumpes om bord i brønnbåt, transporteres med denne til slakteri og mellomlagres i ventemerd. Laksen pumpes inn i fabrikk og slaktes og pakkes og kjøres til Europa med trailer. Med slaktebåten så hentes laksen på lokalitet, laksen pumpes om bord i i båten, slaktes og pakkes og leveres til havn i utvalgte eksportmarkeder. Verdiskapningen består av betydelig kostnadsbesparelser pr. slaktet kg fisk, betydelig kostnads- og miljøbesparelse da hver tur med båten sparer et titalls trailerlaster, fersk fis k som ankommer markedet 1 til 2 døgn tidligere en fisk slaktet og transportert med konvensjonelle metoder.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena