Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

LIFT - Effektive globale verdikjeder for produksjon av maritime kraner og håndteringssystemer

Alternativ tittel: LIFT - Efficient global supply chains for manufacturing of maritime cranes and lifting equipement

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektnummer:

235532

Prosjektperiode:

2014 - 2018

Organisasjon:

Flere norske engineeringbedrifter har hatt suksess med å utvide sin virksomhet fra design, til å ta ansvaret for hele verdikjeden fram til levering og service hos kunder. Selv om de tar dette ansvaret, setter de bort store deler av oppgavene knyttet til produksjon, montasje og testing til underleverandører. Mesteparten av den fysiske verdiskapningen som de konkurrerer på skjer derfor utenfor bedriften. Dette gjør at de er nødt til ta rollen som globale verdikjedekoordinatorer, og være best på å planlegge og følge opp alle aktiviteter og leveranser slik at sluttproduktet blir levert kostnadseffektivt og på kortere tid enn det konkurrentene klarer. Den overordnede ideen for verdiskapning i LIFT er at innovative metoder og løsninger for project supply chain management fører til konkurransedyktig levering av kraner og håndteringssystemer i et globalt maritimt marked. Engineer-to-order (ETO) nettverk er dynamiske og vanskelig å definere, og planlegging- og kontrollfunksjonene blir ofte påvirket av handlingene til leverandører og kunder. Ofte opplever prosjektene forsinkelser, budsjettoverskridelser og kvalitetsfeil. Følgelig er det et behov for prosjektledelse som synkroniserer både de tekniske prosessene, og produksjonsprosessene i hele nettverket. Som en del av LIFT ble det utviklet en project planning maturity model (MMPP) for å forbedre prosjektytelsen i ETO produksjonsnettverk. Oppnåelse av prosjektsuksess er et av de sentrale problemene i teori om prosjektledelse. Dette emnet har blitt grundig studert av både akademikere og praktikere. Mye av litteraturen som er tilgjengelig på prosjektsuksess er knyttet til store byggeprosjekter og megaprosjekter, mens det er lite forskning på dette temaet med hensyn til mindre prosjekter utført av ETO bedrifter. Når det gjelder prosessen med utvikling av et project performance measurement system (PPMS) tilpasset for ETO selskaper, fantes det ingen informasjon. Derfor, ble det i LIFT utviklet en prosess for å utvikle en PPMS for ETO-bedrifter. PPMS designprosessen ble brukt til å utvikle en PPMS for en av casebedriftene. Supply chain management er et sentralt tema for ETO bedrifter. Noen av dem har beholdt egen produksjon, mens andre har outsourcet produksjonen til lavkostland. ETO-bedriftene varierer med hensyn til størrelse, produksjonsvolum, produktkompleksitet, markedene de opererer i, og på de måtene deres innkjøp, produksjon og prosjektledelse er organisert. Men det å etablere effektive strategier for ulike leverandører er fortsatt relevant for alle. Hver av casebedriftene i LIFT har kategorisert sine leverandører med hjelp av Kraljic purchasing portfolio model. Basert på resultatene av analysen er casebedriftene i ferd med å utvikle leverandørstrategier. Tilbakemeldingene fra casebedriftene peker på at Kraljic-modellen er et effektivt verktøy for generering eller utvikling av leverandørstrategier. Å utvikle en fornuftig forretningsmodell er en nøkkelfaktor for å oppnå suksess i alle typer forretning. Likevel fokuserer veldig mange bedrifter på teknologiinnovasjon heller enn forretningsmodellinnovasjon. En sterk nedgang i oljeprisen førte til en stor reduksjon i etterspørsel for avansert utstyr fra leverandørene til petroleumsindustrien. Under disse forholdene i 2015, begynte Axtech å utvikle en ny forretningsmodell, basert på utleie av avansert løfteutstyr, som et alternativ til den tradisjonelle modellen med å kun selge utstyret. Med denne løsningen prøvde Axtech å adressere den manglende investeringsvilligheten i dyrt og avansert utstyr. Det første Axtech produserte etter denne modellen var løftetårnet «Litjkaren» som var klar for bruk i markedet i 2016. Tårnet har en løftekapasitet på 25 tonn, kan mobiliseres raskt og kan fjernstyres fra Axtech sitt hovedkvarter i Molde. Den største utfordringen viste seg å være å nå den «rette» kunden og få «Litjkaren» i bruk offshore. På nåværende tidspunkt har «Litjkaren» foreløpig ikke blitt utleid. Mye tyder på at eksisterende utstyr i markedet fortsatt dekker markedets behov for denne typen subsea-operasjoner. Faktum er at mye av dette arbeidet utføres med utstyr som er mye større enn det er behov for. Over tid, forventer Axtech at det vil være et marked for mindre lettvekts-system som kan leies ut for en mye mindre kostnad enn investeringskostnaden vil være om et slikt tårn er integrert i et skip. For Axtech har dette prosjektet vært en god mulighet til å utforske nye potensielle forretningsområder og videreutvikle eksisterende teknologi. Gjennom å undersøke forretningsområdet «servitization» har Axtech oppnådd nye måter å tenke på for å øke verdien av produkter og tjenester.

Flere norske engineering-bedrifter har hatt suksess med å utvide sin virksomhet fra design til å ta ansvaret for hele verdikjeden fram til levering og service hos kunder. Selv om de tar dette ansvaret, setter de bort store deler av oppgavene knyttet til p roduksjon, montasje og testing til underleverandører. Mesteparten av den fysiske verdiskapningen som de konkurrerer på skjer derfor utenfor bedriften. Dette gjør at de er nødt til ta rollen som globale verdikjedekoordinatorer, og være best på å planlegge og følge opp alle aktiviteter og leveranser slik at sluttproduktet blir levert kostnadseffektivt og på kortere tid enn det konkurrentene klarer. Den overordnede ideen for verdiskapning i LIFT er derfor at innovative metoder og løsninger for project supply chain management fører til konkurransedyktig levering av kraner og håndteringssystemer i et globalt maritimt marked. Dette skal bli oppnådd gjennom å (1) utvikle et strategisk konsept for project supply chain management i globale produksjonsnettverk; ( 2) utvikle metoder for multikriteriedesign av verdikjeder som tar hensyn til spesifikke egenskaper og produksjonskrav ved produktet; (3) utvikle prosess og metoder for effektiv planlegging og oppfølging i globale leverandørnettverk; og (4) utvikle konsept for fremtidens IKT-support for integrert project supply chain management. Prosjektet vil ha en varighet i overkant av tre år og et totalt budsjett på 12MNOK, som støttes med 5,86MNOK av Maroff-programmet. Konsortiet er satt sammen av AXTech, Huse Engine ering og Hycast fra næringslivet, og NTNU og Møreforsking fra FoU-siden. Foruten at prosjektet er av stor betydning for partnerbedriftene, er det forventet en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst ved at den maritime klyngen styrkes. Utfordringene i prosj ektet er sentrale for mange engineering-bedrifter. Økt kompetanse på området innen næringsliv og FoU-miljøer vurderes derfor som svært viktig.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2